Sunset Crater Volcano en Wupatki National Monument.

14 juni 2019 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

14 juni Sunset Crater Volcano en Wupatki National Monument.

Na goed overleg gisteravond hebben we besloten vandaag niet naar Red Rock Country te gaan zoals op het programma stond, deels omdat we al twee dagen heel veel gereden hebben, gisteren weer 172 miles. Daar komt bij dat we dat gebied in 2010 goed hebben verkend, het ligt nog 80 miles van hier. Twee keer die afstand rijden. No way.

Er liggen hier in de buurt twee Nationale Monumenten, deze kunnen wij ook op onze parkpas bezoeken, dat lijkt ons een beter idee. De eerste is Sunset Crater Vulcano, die begint zo’n  twintig miles van hier. Voor de “verplichte“ stop bij het visitorscenter zien we aan de overkant weer een campground liggen, net als Goosnecks, weer helemaal niet druk en prachtig onder de bomen. Het bezoekje aan het visitorscenter is altijd zeer informatief, je krijgt een plattegrond van het park en er draait altijd een film waardoor je voor je goed en wel op pad bent al allerlei achtergrond info weet. Ten tijde van de 12e eeuw was hier veel vulkanische activiteit, de Sunset vulkaan barstte uit en archeologen hebben vast kunnen stellen dat de mensen die hier woonden gelukkig op tijd weg hebben kunnen komen, en zich een 30 miles verderop hebben gevestigd. Men weet niet hoe lang de uitbarsting heeft geduurd maar een heel groot gebied werd met lava overstroomd. De vulkaan zelf mag je niet beklimmen  om wat er groeit niet te verstoren maar je kan hem wel zien vanaf een naburige top. Wij maken diverse wandelingen door de lava en hoppen weer regelmatig uit de camper voor mooie uitkijkpunten, gelukkig is het niet zo warm als gisteren. Sunset Crater National Monument loopt over in Wupatki National Monument, dat is het gebied waar de oorspronkelijke bewoners zijn terecht gekomen en daar weer allerlei nederzettingen hebben gevormd. De lavauitlopers van de vulkaanuitbarsting blijken na een chemisch proces van algen en schimmels omgezet te worden in zeer vruchtbare grond. We zien allerlei ruines van huizen en ook van een heel dorp, Wupatki Pueblo.

Na de lunch, het is ondertussen bijna twee uur, gaan we terug naar Flagstaff, de rit was toch weer 83 miles, voor vandaag lang genoeg. Gisteravond hebben we nog een nachtje bijgeboekt, prima sanitair, bomen en niet te vergeten snel internet, alleen het personeel op de receptie is uiterst chagerijnig, klinkt niet goed, het hoogseizoen moet nog beginnen. Maar eerst moeten we de koelkast nog bijvullen als alles goed gaat staan we morgen twee nachten bij de Grand Canyon en daar zijn geen winkelcentra. We tanken weer, de prijs per gallon (3,8 liter) valt mee $ 2,99. Omgerekend zo’n  € 0,71 per liter. Dat mag ook wel als onze V8 zo’n 1 op 4 loopt.

Om half vijf zijn we weer terug op de camping, eerst een biertje dan het blog. Leuk dan heb ik een vrije avond en morgen moeten we vroeg op want op de volgende campground  is het weer wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Het is weer een camping zonder telefoon en internet dus zijn we even niet bereikbaar. Voor iedereen prettig weekend en voor alle vaders een prettige vaderdag.

1. Elisabeth:
    15 juni 2019
    Prachtige natuur, lekker ruig.
  2. Margriet:
    15 juni 2019
    Al is het niet je vader toch een fijne vaderdag en fijn weekend
  3. Liesbeth:
    15 juni 2019
    Het wordt al wat groener...
  4. Franca.:
    15 juni 2019
    Ik dacht hetzelfde, het wordt weer groen, is toch meer iets voor mij en liefst met veeeeeeel bloemen.
  5. Dick Ringelberg:
    15 juni 2019
    Jullie weten de steen-oude locaties wel te vinden, zo te lezen en gezien de foto's. Maar zijn er behalve menselijke activiteiten ook andere wezens te bespeuren in die uitgestrekte natuurparken?
  6. Christien:
    15 juni 2019
    Verder dan een eekhoorn en een hert hebben we het niet gebracht.
    Er zouden beren moeten zitten, maar niet gezien.
    Vandaag verder naar de oostkant van de Grand Canyon, desert view.
  7. Kees.:
    15 juni 2019
    Als de biertjes maar koud zíjn savonds anders val je teveel af van al dat moois daar
  8. Antoinette:
    16 juni 2019
    Wat een ruig landschap!
    Arno, ook fijne vaderdag, ver weg van kids en kleinkinderen!
    Als je dit leest, is het al voorbij.
    Weer veel reisgenot voor de volgende
    dagen.
  9. Mario and Rere:
    17 juni 2019
    een unique landschap en all the veschillende kleuren prachtig.