Brisbane

5 juli 2017 - Brisbane, Australië

Woensdag 5 juli.

Onze laatste hele dag in Australië.

Ons hotel ligt vlak bij de Brisbane River, een brede rivier die door Brisbane kronkelt. In 2014 zijn we hier ook geweest als afsluiting van onze Nieuw Zeelandreis hebben we hier samen met Mario en Rere de Pasen doorgebracht, dus helemaal vreemd is deze stad ons niet. Onze eerste stop is een markt voor het stadhuis, een markt vol groente kraampjes, maar vooral veel kraampjes met etenswaren, van b.v. de echte Duitse bakker of Franse kaas, wij kopen macademianoten voor de terugreis bij een kraampje van een vrolijke Australiër. Ik zal de vraag “how is your day today” echt gaan missen, vooral omdat je ook mag zeggen dat je een echte sh.. dag hebt. Wij doen dat natuurlijk niet, de zon schijnt en we zijn met vakantie.

Het is druk maar niemand lijkt zich te ergeren aan een ander, als je tegen iemand aanloopt verontschuldigen ze zich terwijl het hun schuld niet eens is, zoveel beter dan in Nederland. Het zal er wel mee te maken hebben dat wij met veel meer mensen zijn in ons kleine kikkerland. Australië heeft 24 miljoen inwoners op een heel continent.

Wat ook opvalt is dat we geen enkele politieagent of  bedelaar zien en geen sirene horen. De meeste mensen zijn hier heel gezagsgetrouw en volgen de regels braaf op en bedelaars worden snel opgepakt. Handhaven helpt.

Na de markt gaan we over de Victoria Bridge naar  de Southbank, een gedeelte langs de oever van de rivier waar van alles gebeurd, van tentoonstellingen tot museums. Het is schoolvakantie en dat is goed te merken, kinderen overal. In de bibliotheek is een tentoonstelling over de digitale ontwikkeling op allerlei gebied, zoals de ontwikkeling van reserve lichaamsdelen en stoffen om kleding van te maken. Verdwenen dieren zoals de dinosaurus zien we in het Queenslandmuseum.

Het wordt ons toch wat te druk, oude mensen he, dus wandelen we weer naar de rivier waar we het pontje, de City hopper, nemen. Het gratis pontje doet allerlei verschillende punten aan beide zijden van de rivier aan. Aan de overkant ligt de St. Stephens Cathedral, een echte kerk gebouwd in 1850. Het is jammer dat de kerk zo weggedrukt staat tussen alle wolkenkrabbers. Er gaat een dienst beginnen om half een, de kerk is voor 25% gevuld, niet gek voor een doordeweekse dag.

Na de lunch zoeken we de rust op van de Botanische tuin, deze ligt ook langs de rivier, we zoeken een bankje op en bekijken de mensen. We wandelen terug naar ons hotel, komen nog langs de markt en zien dat er kraampjes bijgekomen zijn, nu ook een Duitse braadworsttent (lekkere braadworst trouwens) en ook een met de Spaanse keuken.

We gaan om half zes de straat weer op om te gaan eten en wat denk je: regen. Ik heb de hele vakantie mijn jas voor nop mee gesjouwd maar nu mag hij even aan, het is trouwens warme regen. Het wordt tijd dat we naar huis gaan.

Dit reisblog hebben we gemaakt om er zeker van te zijn dat we ons deze reis goed zullen herinneren, we hebben met veel plezier geschreven en gefotografeerd. Het was heel leuk te merken dat anderen het leuk vonden om mee te lezen, dank jullie wel voor alle reacties.

1. Peter en Rita:
    5 juli 2017
    Wij hebben weer genoten van de mooie reisverhalen en de prachtige foto's en wensen jullie een fijne reis terug.
    Groetjes Peter en Rita.
  2. Mimi van Erp:
    5 juli 2017
    Dank voor het prachtige verslag. Veilige reis terug en weer lekker in je eigen bed. Mimi
  3. Franca.:
    5 juli 2017
    Ik heb zeker genoten van jullie verslag en prachtige foto's! Ik hoop dat de terugreis goed verloopt en jullie weer heelhuids te zien in ons kikker-landje.
  4. Guido&Lydeke:
    5 juli 2017
    Bedankt voor jullie mooie verslagen. Een behouden thuisreis gewenst
  5. Toos:
    6 juli 2017
    Ja er is een was een tijd van gaan en een van terug komen ik ben blij dat die is van terug komen is gekomen vind het weer super dat je weer thuis bent hoor tis zo stil in jullie huis geen koffie - thee en kibbelende Arno grrrrr vrijdag alles weer normaal kunnen we weer wandelen en bijkletsen .
    Goede vlucht terug en welkom thuis
  6. Mario and Rere:
    6 juli 2017
    Thanks for the great time and memories and have a safe and good trip back.

xxx Mario & Rere
  7. Dick Ringelberg:
    6 juli 2017
    Mooie teksten en plaatjes Christien en Arno. Goede terugreis!
  8. Margriet:
    7 juli 2017
    Af en toe een heerlijk tussendoortje om bij weg te dromen, dank jullie wel. Gezonde terugreis en welkom thuis!