Kruger NP

1 april 2016 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

29 Maart

Vandaag gaan we Swaziland weer verlaten, het Krugerpark staat op het programma, na een lekker ontbijt bij Mvubu Falls vertrekken we. Weer de grens over maar dit keer gaat het aanmerkelijk sneller, er zijn net zo veel mensen als toen we het land inkwamen maar nu zijn we in goed 8 minuten klaar. Ons paspoort staat nu echt vol stempels.

We zijn weer de enige blanken, gisteren in de Spar ook, ik realiseerde het mij al niet eens meer maar een klein zwart jongentje kwam even aan mijn arm voelen, het is me al een paar keer overkomen dat kinderen dat doen, waarschijnlijk net zo iets als wij donkere kinderen door hun krulletjes aaien.

Na de grens zetten we de camper even aan de kant om koffie te maken, picknickplaatsen, een mooi plekje of een leuk restaurantje om even koffie te drinken zie je hier niet maar gelukkig hebben we een camper en kunnen we zelf koffie maken. Openbare toiletten zie je hier redelijk vaak en die zijn ook meestal heel netjes, o.k. soms gaat de deur niet op slot maar ze zijn prima schoon en de mensen houden ze ook schoon.

We gaan het Krugerpark in bij Malelane, een toegangshek helemaal in het zuiden. We hebben een plaatsje geboekt op restcamp Berg en Dal, dat klinkt lekker bekend, vanaf het toegangshek is het ongeveer 23 kilometer rijden. Na een paar kilometer zie ik heel in de verte op een berg een olifant, na de deceptie in het Addo Elephant Park ben ik al heel blij te zien dat er in ieder geval olifanten zijn. We zien kuddes Antilopen en een paar kilometer voor het restcamp zie ik ineens een olifant vlak naast de weg en voor dat we het weten komt er een hele kudde het struikgewas uit en steekt vlak voor de camper langs over. Wauw, we zijn er even helemaal stil van, zulke enorme beesten en dan van zo dichtbij, wat bijzonder.

We gaan inchecken, de camping ziet er goed uit, we mogen zelf een plekje uitkiezen, alstublieft eentje met een boom, want het is behoorlijk warm, zo’n 36 graden.

Een zelfgemaakte boterham met kaas gaat er wel in. Het is ondertussen 3 uur en om 6 uur gaat het hek van de camping op slot, dan moet je binnen zijn. We besluiten nog een klein rondje te maken, ineens zien we een hele kudde olifanten de berg af komen. Stonden we de eerste keer al eerste rang, nu weer. Voor en achter onze camper steken tientallen olifanten over. De motor van de camper was uit maar Arno wilde het raam wat verder openmaken en zette het contact even aan. De leider van de troep kon dat niet zo waarderen en kwam heel dreigend  nog wat stappen dichterbij, spannend. Op een gegeven moment kwam er een neushoorn met een jong uit de struiken, aan de ene kant stonden wat olifanten en aan de andere kant de neushoorns. Ze bleven allemaal even staan en gingen daarna gewoon verder. Bijzonder dat zij elkaar niet als vijand zien.

Er is zo weinig water dat elk poeltje beesten trekt, tijdens het passeren van een heel klein stroompje lag er een buffel heerlijk met zijn ogen dicht in het water af te koelen. Vlak voor dat we weer bij de camping waren zagen we een giraf die heerlijk groene blaadjes aan het eten was, hij stond zo dichtbij dat we konden zien dat er allerlei kleine vogeltjes op zijn kop zaten, hij scheen er geen last van te hebben en at lekker door.

Voor morgenochtend vroeg, 5 uur, hebben we een gamedrive afgesproken, eens kijken wat voor dieren er zo vroeg in de ochtend wakker zijn. Dat wordt vanavond dus vroeg naar bed, ik hoop dat we wat kunnen slapen, het is ontzettend benauwd.

30 Maart

4 Uur is wel heel vroeg, we hebben wat crackers gegeten en toen gewapend met zaklantaarn naar de receptie. Nog een Duits gezin met 3 kinderen gaat ook mee. Er zijn veel Duitse mensen met kinderen die hier de Paasvakantie doorbrengen. Het eerste uur in het donker zien we niets, alle dieren slapen nog op een verdwaalde common duiker (en soort hert) na. Maar om kwart voor 6 wordt het licht en zien we de eerste olifanten, die beesten eten 20 uur per dag en hebben een hele trage spijsvertering, ook halen ze maar 40% voeding uit alles wat ze naar binnen werken. We zien veel antilopen en een giraffe. De gids hoort van anderen dat er een roedel wilde honden is gesignaleerd iets verderop. Inderdaad lopen er 2 kilometer verderop wel 10 wilde honden, volgens insiders heel bijzonder. Er zijn er maar zo’n 400

in het hele park en het park is zo’n 900 vierkante kilometer groot. Ook zien we nog wat whartogs maar voor we die op de foto hebben zijn ze al verdwenen. Als laatste spotten we een jakhals en die blijft wel mooi zitten.

Wanneer we terugkomen op de camping is  het daar uitgestorven, iedereen is wilde dieren spotten, heerlijk rustig. We maken ons ontbijt en gaan naar onze volgende camping Skukuza, iets noordelijker. We nemen wat gravelwegen, het is heel verontrustend om te zien dat elke rivier die we over moeten helemaal leegstaat, wat moet dat worden in de droge tijd moet nog komen. De temperatuur stijgt snel, we zien olifanten onder de bomen met hun jongen, die liggen te slapen, het is veel te warm. De neushoorns zijn ook bezig met hun siësta, daarom besluiten wij ook maar om de camping op te zoeken. Gelukkig vinden we nog een plaatsje met boom. De rest van de middag houden we ons rustig, het is bijna 40 graden. Ik doe nog een keer de was, zelfs zitten in de wasserette is veel te warm.

Als de zon onder is wandelen we nog even naar de winkel voor wat boodschappen en naar het restaurant om wat te eten, gisteren heb ik binnen gekookt maar ik legde het bijna af. Geen wonder dat die Zuid-Afrikanen zo dol zijn op hun braai, de meeste hebben ook een kooktoestel buiten maar wij moeten toch al woekeren met de ruimte dus helaas voor ons geen braai.

Morgen gaan we naar Satara, daar moet het nog warmer zijn.

31 Maart

Om 6 uur is er al veel beweging op de camping, het kan toch niet zo zijn dat iedereen aan het inpakken is? Nee hoor om half 7 is de camping bijna leeg, allemaal vroeg naar de dieren kijken. Behalve de mensen met kleine kinderen en wij, die eerst nog even willen douchen en ontbijten. Maar ook wij gaan om kwart over 7 de poort uit. Het is 24 graden.

De eerste uren zien we niet veel, een eenzame krokodil, dan toch maar wat rondjes over de gravelwegen, maar dat levert niet meer op dan een aantal Impala.  Zwijntjes zitten dit keer vlak bij de weg te grazen. Na de koffie wordt het beter het is dan ook al bijna 40 graden. Ik zou me ook niet graag buiten laten zien in deze temperatuur. Geheel onverwacht komen we bij een poel water, het is een deel van een verder droge rivier en dan zien we ineens 6 nijlpaarden. Daar gaat het heel moeilijk voor worden , nijlpaarden hebben geen zweetklieren en hebben water nodig om hun temperatuur te regelen. We wisten niet dat die ook in Kruger zaten. Alle dieren zijn op dit moment te vinden bij het water ook al is het maar weinig, allen een groep struisvogels trekt door het dorre landschap. We zien buffels doodstil in het water staan. Giraffen die aan het drinken zijn, Gnu’s die lekker in de schaduw staan en ook staan we weer eerste rang als er weer een kudde olifanten langs komt en oversteekt om te baden in de modder en dan vervolgens hun reis weer te vervolgen. Vlak voor we bij de camping zijn, dit keer Satara, zien we nog een aantal gieren op een kadaver, we kunnen niet zien wat voor beest het is maar ze hebben er voorlopig genoeg te eten aan.

We checken weer in en zoeken een plaatsje. Het is weer mooi geweest voor vandaag, 100 km gereden in 7 uur en dat bij om en nabij de 40 graden. Nu zoeken wij een plekje in de schaduw en de voetjes gaan omhoog.

1 April

Waren de mensen gisteren vroeg op, vanmorgen was het nog een uurtje eerder, onze buurvrouw was al om kwart over 5 aan het koffiezetten en om half 6 reden ze weg. Gelukkig liggen wij hier ook al voor 10 uur in bed anders zouden we een chronisch slaapgebrek hebben. Het is ook vandaag weer vreselijk warm, 40 graden, vannacht is het ook niet echt afgekoeld. Gelukkig hebben we niet veel last van muggen en muskieten, dat komt omdat er zo weinig water in de omgeving is. Voor ons heeft dat te weinig water nog een ander voordeel, sommige gravelwegen staan dan bij beekjes onderwater en aangezien wij geen 4 wielaandrijving hebben zou dat problemen kunnen opleveren.

Wanneer we net buiten het hek van de camping zijn zien we al een kudde gnoes oversteken, rustig wachten en foto’s nemen. Het eerste deel van de reis is ronduit saai, het lijkt wel of we over de steppe rijden, droog gras en stekelbosjes. We stoppen al om kwart voor 9 omdat we moeite hebben onze ogen open te houden. Een paar kleine schildpadjes steken over, deze hebben we sinds Addo Elephant’s park niet meer gezien. Een auto voor ons heeft even stil gestaan en als wij stoppen zien we nog net een gevlekte hyena weglopen en er steekt een kudde buffels over. Vandaag is een mindere dag voor het wild, we zien zelfs geen olifant of giraffe. Wel zien we weer een gier in de boom.

Heel blij zijn we als we op onze laatste camping hier in Kruger aankomen, Letaba, we zijn moe. Het is hier al minder druk, op Satara waren er ook al mensen aan het opruimen, maandag is de vakantie over. Vanavond gaan we maar weer uit eten, het is veel te warm om te koken. Hopelijk wordt het morgen wat koeler.

1. Franca.:
    2 april 2016
    Geweldig al die dieren zo,in de vrije natuur zien! Maar wat een hitte, ik had me hier voor vandaag op een zonnetje verheugd, maar helaas hij had geen zin. Misschien morgen, het schijnt 19 graden te worden, hoop het lijkt me heerlijk. Nog even volhouden en dan zit het er weer op, veel groetjes Franca.
  2. Mimi van Erp:
    2 april 2016
    Nou Arno en Christien, jullie hebben veel dieren gezien. Toch bijzonder als ze zo boor je camper de weg oversteken. Ik vind dat jullie al aardig zijn ingeburgerd in Afrika. Komt Nederland toch al in beeld? Djambo!
  3. Guido&Lydeke:
    2 april 2016
    Indrukwekkend, je kunt niet anders dan de hitte en de droogte voor lief te nemen. Maar wat geweldige ervaringen beleven jullie daar!
  4. Bas en Berry:
    2 april 2016
    dank voor jullie prachtige en onderhoudende reisbeschrijvingen met schitterende foto's!! zo maken we zelf de reis een beetje mee.
    jullie zijn onvermoeibaar en ondernemend: chapeau!!
    nog heel veel plezier de resterende tijd in afrika en voor straks een goede reis terug. lieve groet van bas en berry.
  5. Christien:
    3 april 2016
    Lieve mensen, het is heel leuk jullie reacties te lezen zo houden we toch een beetje contact met Nederland . Bedankt. Wees maar niet bang dat we willen emigreren.(geintje)
  6. Gea:
    3 april 2016
    Het is fantastisch hoe dicht jullie bij de dieren komen, een hele ervaring,prachtig, mooie foto,s
  7. Maria en Alf:
    10 april 2016
    You must be just about on your way home or are home already? We leave on the 20th xx