Bangkok

11 juni 2023 - Tak, Thailand

Bangkok

Ik heb slecht geslapen, was om 2 uur al wakker, misschien het tijdsverschil ? vannacht zal het wel beter gaan.
Om 8 uur is de hele groep present, 27 mannen en vrouwen , ik denk dat Arno de oudste is en de jongste is een meisje van 18.
's Morgens is het nog niet zo warm, het is wat bewolkt maar gedurende de dag loopt de temperatuur behoorlijk op, de eerste rit gaat naar Chinatown, een verzameling kronkelige straatjes waar vooral heel veel eten verkocht wordt, de Thai beginnen de dag al met warm eten. die lucht hangt ook de hele dag in je neus.
Daarna staat het koninklijk paleis op het program, een heel groot complex van 218.000 vierkante meters dat wordt omringd door een muur, het is gebouwd in 1782 nadat koning Rama 1 de troon had bestegen.
Het bestaat uit de residentie van de koning als hij in het land is, meestal verblijft hij in Europa en heel veel tempels en tempeltjes, er wordt ons wel iedere keer verteld welke koning Rama ze allemaal gebouwd heeft, ik geloof dat het er 7 waren maar ik ben de tel kwijt, de geschiedenis van Thailand zit heel ingewikkeld in elkaar en bij warm weer duizelt het ons snel.
We bekijken de Emereld Boedha , die is maar 66 cm groot maar is bijzonder omdat het uit een groot stuk jade gemaakt is, we mogen het op kousenvoeten en van afstand bekijken, het is prachtig, zeker als je nagaat hoeveel werk er in zit. Om deze boedha zijn verschillende oorlogen met buurlanden gevoerd, nu is hij heilig.
Ondertussen is het middaguur en is het warm , een wandeling volgt nog naar de Wat Phra Kaew tempel, waarin het gerestaureerde beeld ligt van de gouden Boeda, 45 meter lang en 15 meter hoog, deze mogen we wel van wat dichterbij bekijken maar ook nu weer, schoenen uit. Bij deze tempel is ook de oudste massageschool gevestigd.
Na dit bezoek koken we bijna allemaal, gelukkig staat verderop de lunch klaar, Miehoen en rijst met verschillende vlees gerechten, heerlijk licht eten en fruit toe.
Bij terugkomst in het hotel kunnen we intekenen voor excursies en natuurlijk gelijk afrekenen en daarna gaan we met zijn vijven lekker een poosje liggen poedelen in het zwembad, heerlijk, alleen jammer dat de ligbaden in de volle zon staan, je brandt er je billen bijna aan.
Voor vanavond gaan we met de tuk Tuk rijden en daarna dineren, altijd leuk.
Inderdaad, gids Ping had ons al warm gemaakt voor deze avond, de Tuktuks stonden netjes klaar, iedereen ging mee 15 chauffeurs met hun karretje, ieder koppel had een eigen Tuktuk en Thijs had het rijk alleen.
De mannen zijn zo behendig met hun karretje en storten zich volop in het drukke avondverkeer, eerst stopten we nog bij een mooi verlichte tempel, daarna door voor een diner aan het water, het eten is lekker daar kunnen we goed aan wennen, veelal soep en rijst met 4  verschillende schotels, kip vis rundvlees en loempiaatjes en als toetje fruit, papaya,s ananas, 2 soorten meloen en drakenfruit, allemaal soorten die ik mag hebben.
Na afloop worden we weer ingeladen en gaan we nog een ritje maken naar Backpackerstreet. Aan de ene kant worden we afgezet en aan de andere kant weer ingeladen, daar tussenin een wandeling door een zee van geluid waar ons hart van overslaat en een straat vol jongelui die ons elk cafe wel in willen trekken, 3 bier en de 4de gratis.
wij zijn aan onze tax en gaan bij aankomst weer naar boven , de jongelui blijven nog wat hangen.

1. Antoinette:
    14 juni 2023
    Het leest heerlijk weg, alsof ik erbij ben!😘😘
  2. Franca.:
    14 juni 2023
    Een mooi begin van een mooie reis, leuk dit weer “mee te maken”.
  3. Erna Postema:
    14 juni 2023
    Weer mooi geschreven, lijkt wel of ik er zelf ben. Hier ook snikheet 🥵. We zitten in de schaduw. Groetjes
  4. Nico Bouwhuizen:
    14 juni 2023
    Die biertjes gaan er wil in bij Arno.