Moslim eiland en Phuket

27 juni 2023 - Rawai, Thailand

James Bond Eiland en Muslim eiland

Onze groep is elke ochtend netjes op tijd en om een paar minuten voor 8 rijden we weg bij het hotel, Krabi was leuk voor 3 nachten, strand, een boulevard en een hotel met zwembad. Het strand was niet bepaald wat je van Thailand verwacht, weinig mensen maakten er maar gebruik van , ook niet op zondag.
De eerste tussentijdse stop op weg naar Phuket is bij een rubberplantage, de erbarmelijke omstandigheden waaronder de mensen werken en wonen blijft schokkend om te zien, de familie woont op een soort erf met allerlei rotzooi meer een soort vuilnisbelt. Een langgerekte schuur herbergt meerdere eenkamerwoninkjes.
De rondleiding gebeurt door "Auntie"(tantetje) een oud bijna tandeloos vrouwtje die ons laat zien hoe de latex uit de boom gehaald wordt, Ping doet de ondertiteling. Auntie is reuze trots op haar werk, als ik later aan Ping vraag hoe oud ze is blijkt ze 70 te zijn, zolang je kan werken werk je hier.
De mensen hier gaan met de kippen op stok om om rond middernacht voor zonsopgang de latexbakjes aan de boom te legen, de bomen waar de dag tevoren een grote kerf is ingemaakt waar de latex uitdruppelt. Als het regent kunnen ze uitslapen. De plantage heeft 6- a 700 bomen. De latex wordt in hun eigen fabriekje, lees open hal, ingedikt, voetmatig platgedrukt en gedroogd, daarna is het klaar voor verwerking door de banden- en condoomindustrie. Een rubberboom gaat ongeveer 20 jaar mee, daarna worden de stammen gebruikt om meubels van te maken.
De reis gaat verder naar de kust, een grote longtailboot wacht op ons. In eerste instantie dachten we dat het woord longtail sloeg op de grote voorplecht van de boot, raar toch, maar de boten hebben allemaal een hele lange roerstang, deze kan omlaag bij diep water en meer horizontaal bij laag water, zo kunnen ze dichter bij het strand komen.
James bond Eiland is het volgende doel, een grote rots met een klein strandje waar een scene uit de film van James Bond, The men with the golden gun zich heeft afgespeeld. De boot vaart er om heen, uitstappen heeft geen zin, niets te zien en te druk.
We gaan verder naar Muslimeiland, Koh Panyee, een eiland op palen. De bewoners zijn 100% moslim en afkomstig van mensen uit Java die zich hier 200 jaar geleden vestigden. Het eilandje wordt het hele jaar bezocht en het toerisme  is hun voornaamste inkomstenbron.
Eerst wandelen we rond met Ping, het eiland blijkt een groot vierant, de buitenrand is een lange vlonder met allemaal kleine winkeltjes met allemaal dezelfde koopwaar, armbandjes van "echte" parels, sleutelhangers enz. We zien een schooltje, de creche waar de allerkleinsten op een matje liggen te slapen, er is een jongetje bij die handkusjes geeft en een hartjesteken maakt, die wordt vast acteur.  Ook beschikt het eiland over een drijvend voetbalveld, alles kan dus, gewoon creatief denken.  Is alles  grauw en krakkemikkig, voor de moskee is geld nog moeite gespaard, deze is in deze armoedige omgeving een beetje misplaatst.
Als we weer met beide benen op de grond staan wordt de lunch geserveerd in een naburig restaurantje. alles is net weer wat anders nu zijn er ook gefrituurde eieren met tamarindesaus bij,een favoriet van Ping, alles zelfgemaakt.

Om half 4 komen we aan bij het hotel, de paspoorten moeten eerst gecontroleerd en gescand worden een kopie is niet voldoende (hallo privacy) dan krijgen we de sleutel en moeten we aan het mannetje van de koffers doorgeven welk kamernummer we hebben, als dat allemaal gebeurd is worden pas de koffers gebracht en jullie raden het al,  wij zijn de laatsten.

Zwemmen zit er niet in want vanavond worden we om tien voor half 7 opgehaald om naar een travestietenshow te gaan maar eerst moet er nog gegegeten worden, het worden 3 Wienerschnitsels en 2 beefburgers bij het Buffelo Steackhouse, lekker Thais maar niet heus.
In 2 Minibusjes worden we vervoerd naar het Simon cabarettheater, alles zeer professioneel, ons wordt naar de tickets gevraagd, die we dus niet hebben, Erwin en Andre zullen dat varkentje wel even wassen , alles komt goed. We krijgen een wervelende varieteshow te zien, uitgevoerd door als vrouw uitziende mannen, niet van echt te onderscheiden, misschien alleen door hun lengte en schoenmaat. Na afloop mogen er in de hal nog foto's gemaakt worden met enkele Queens.
Half 10 zijn zijn we weer terug, de jeugd gaat de kroeg nog een keer in om de polonaise te lopen en wij gaan naar onze kamer het is mooi geweest.

1. Margriet:
    27 juni 2023
    De travestieten show wilden we eerst niet naar toe, maar was heel beschaafd!
    Als je de armoe daar ziet besef je wel hoe rijk we het hier hebben, zeker met alle sociale voorzieningen
  2. Nico en Marian:
    27 juni 2023
    Wat een verhaal weer.. je hebt ons goed op de hoogte gehouden Christien... geweldig reisverhaal... nog een paar dagen dab is het einde inzicht na een geweldige vakantie... en dan mogen jullie uitrusten..
  3. Erna Postema:
    27 juni 2023
    Weer n mooi verhaal, en prachtige foto’s!
  4. Antoinette:
    27 juni 2023
    Wat een tegenstellingen weer!
    De drag Queens en dan die arme mensen in die krotten !
    Ook weer mooie foto’s
  5. Mario and Rere:
    28 juni 2023
    Yes we have to realise how lucky we are and admire the people who live in such harsh living conditions and still have a smile 😃 on their face.
    Again a well written blog and with nice photos to show us part of the Thai culture and living conditions
  6. Franca.:
    28 juni 2023
    Een grotere tegenstelling kan je niet bedenken., daar moet je je even van bijkomen.