Markten

20 juni 2023 - Hua Hin, Thailand

Markten

Weer om 7 uur vertrekken, niet omdat we lang moeten rijden maar ditmaal omdat we naar de "grootste" drijvende markt van Thailand gaan, de meeste kramen sluiten al om 11 uur dus een beetje vaart erin mag wel. Vraag me niet in welke plaats hij ligt, helaas ik heb het niet onthouden cq geweten.
Ping maakt ons weer deelgenoot van zijn persoonlijke leven en vertelt hoe het er bij zijn trouwfeest en de voorbereidingen daarvan aan toe is gegaan. Met veel humor vertelt hij over alle plichtplegingen. Hij moest allereerst een eigen huis hebben, anders ging het hele feest niet door, op de dag zelf werd dat door een paar monniken gezegend. Daarna volgde de trouwceremonie, na afloop gingen ze naar de slaapkamer en kregen ze van oma een lange speech over het huwelijkse leven van minstens een uur. 's Avonds is er groot feest en moeten ze met alle gasten wat drinken met gevolg dat hij snel boven zijn theewater was , gelukkig eindigde het feest om 10 uur.
Maar het ergste was nog dat zijn schoonmoeder meeging op huwelijksreis en niet alleen op de kamer durfde  te slapen. Schoonmoeders zijn heel belangrijk in Thailand.

Na de babbel van Ping doen we nog even onze ogen dicht. Na ongeveer 2 uur komen we aan bij bij de parkeerplaats van de markt, toch nog maar even gevraagd hoe het hier heet: Damnoen Saduak. Eerst iedereen naar de Happyroom(toilet) en daarna worden we in een aantal longtailboten gezet en varen we door de kanaaltjes van dit mooie gebied, het Thaise Venetie, op de rechte stuken varen ze snel mar bij het de hoek om te gaan liggen ze bijna stil. Na een kwartier komen we aan bij de markt, direkt worden we belaagd door allerlei verkoopsters die hun spullen aan de man wilen brengen, allemaal verkopen ze het zelfde, we lopen rustig verder en kopen nog wat souveniers op het stillere gedeelte van de markt bij een vrouwtje dat wat Nederlandse zinnetjes kan zeggen, Gerda probeert  nog wat meer af te dingen maar het vrouwtje blijft vriendelijk ook als we het niet willen kopen, na 5 minuten gaan we toch terug om toch wat dingen van haar te kopen en dan vliegt ze ons bijna om de hals, Gerda is haar eerste klant  vandaag en dat brengt geluk. Ze geeft mij nog een aardig compliment en denkt dat ik van haar leeftijd ben, 58. Ik denk dat ze een bril voor dichtbij nodig heeft.

We gaan de bus weer in en rijden een half uurtje verder naar een plaats waar de treinmarkt is, bij gebrek aan ruimte staan de uitstallingen van de winkels tot bijna op de rails, acht keer per dag elk half uur komt er een trein langs en worden de zonneschermen ingeklapt en de spulletjes binnen gezet, als de trein voorbij is gaat alles weer richting rails. Veel kijkers weinig kopers. Wij zijn een lange sliert buitenlanders die daarna door allerlei kleine straatjes en de voedselmarkt weer vakkundig door Ping en Natjeh naar de bus worden geleid.

De laatste stop voor de lunch is bij de Khao Luanggrot.  In deze grot is een tempel waarin zich  allelei Boedha's bevinden,waaronder een grote liggende, ook mogen we een flintertje bladgoud plakken op een van de andere Boedha's. Er zit een non(die zie je bijna nooit) achter de kassa en net als we weggaan komt er een heel oude monnik binnen die zijn gewaad veranderd en gaat mediteren. Ook zit er een familie op een kleedje , het ziet er zo gezellig uit, net of ze aan het picknicken zijn maar het zal wel iets godsdienstigs zijn.
We hebben onze schoenen buiten uit moeten doen en ze in de "schoenen gevangenis" moeten doen, kastjes van gaas want anders gaan de daar aanwezige apen met je schoenen op de loop.

Ondertussen  zijn we wel toe aan de lunch, deze keer wordt hij geserveerd in een chique restaurant, het is toch weer Thais, alleen zit er nu een schotel met inktvis bij.
Hierna is het nog een half uurtje naar Hua Hin naar het Ibis hotel. We moeten dit keer onze koffers zelf naar boven brengen, dat valt tegen. De rest van de middag ( anderhalf uur) brengen we door in het zwembad.
Arno en ik gaan om 6 uur richting het winkelcentrum wandelen, daar hebben ze een foodcourt waar we wat willen gaan eten,het wordt Thai Pad met chicken, heerlijk helemaal vers bereid.
Als we het winkelcentrum weer uitkomen regent het behoorlijk, we wachten even maar gaan toch terug, de nattigheid viel mee.

1. Margriet:
    21 juni 2023
    De drijvende markt vonden we heel leuk ik weet nog dat we er veel fruit hebbengekocht, heerlijk vers.
    Een stukje bladgoud heb ik nog.
    In Hua Hin was er ‘s middags happy hour, daar heb ik de lekkerste cocktails ooit op Mai Tai, zou ik zo voor terug gaan. Daar ben ik ook bijna verdronken samen met een reisgenoot, we waren de enige zwemmers in zee daar, we kwamen in een mui terecht, maar zoals het gezegde luidt “onkruid vergaat niet”
  2. Antoinette:
    21 juni 2023
    Christien, wat een heerlijk verhaal!! Vooral die trouwerij. Ik denk dat onze mannen blij zijn dat wij er wat andere gewoontes erop nahouden.
    Het leven voor de Thaisse bevolking zal best zwaar zijn, maar voor jullie is ieder dag weer een feestje.
    Voor ons heerlijk om te lezen.
  3. Erna Postema:
    21 juni 2023
    Geweldig, hoe jij dit allemaal kan opschrijven! Heb weer genoten van je verhaal.
  4. Maria en Alf:
    22 juni 2023
    Wonderful story writing as always. It makes you feel as if you are there as well. Enjoy reading about you adventures. Xx
  5. Lida:
    30 juni 2023
    Wat een belevenissen maken jullie mee❣️Soms denk ik dat ik er zelf bij ben.😉
    Volgens mij wil er niemand ruilen met de Thaise vrouwen. Zeker niet als je gaat trouwen.
    Veel plezier nog met elkaar.
  6. Jose Klaassen:
    31 juli 2023
    Goed idee van die Thai’s, misschien mag ik ook wel mee op huwelijksreis met Marloes en Laurens 🤭🤣.