van Hua Hin naar Chumphon

21 juni 2023 - Pak Nam, Thailand

Van Hua HIn naar Chumphon

De koffers zijn weer gepakt, half 7 ontbijten en om half 8 de bus weer in. We krijgen een complimentje van Ping dat we iedere keer zo netjes op tijd zijn.
We verlaten Hua Hin, wat trouwens de allereerste badplaats van Thailand is, ook de koninklijke familie heeft hier en zomerpaleis.
Onderweg maken we eerst nog een stop bij een ananasplantage, dwz we lopen 20 meter tussen de planten. Een plant doet er een jaar over om voor het eerst vrucht te dragen, daarna produceert hij er elk half jaar een en dat doet hij 5 jaar lang. daarna worden er scheuten van afgehaald en begint het proces opnieuw. De ananas in het Noorden is zoeter en lekkerder hier wordt hij vooral ingeblikt. De schil wordt gebruikt om papier te maken.

De tempelgrot Prayanakorn in het Nationale park Sam Roi Yot is ons volgende doel, om deze te bezoeken moeten nogal wat hindernissen worden genomen. Allereerst moeten we via een heel glibberig strand van ontzettende dikke plakmodder, naar kleine bootjes lopen, er kunnen 6 personen in, Arno, ik en Ping blijven over maar daar komt het bootje nog een keer voor terug, heel luxe.
Aangekomen op een heel mooi Bountystrandje maakt het grootste deel van de groep zich op om naar de grot te gaan, dat betekent 450 meter klimmen, wij en nog een aantal anderen laten het aan zich voorbij gaan, de warmte, het klimmen en hoogteverschil, we gaan de goden niet verzoeken. De groep vertrekt en wij vermaken ons op het eilandje, we wandelen wat en drinken koffie. het restaurantje is de enige uitspanning hier, hij wordt gerund door een familie, moeder staat achter de koffie en dochtertje, ik schat haar ongeveer een jaar of 2 zit bovenop een tafel, ze zit af en toe als een kleine boedha, de tafel doet dienst als box want ze mag er zomaar niet van af.
Op het strand zien we eerst 3 later 4 mannen een meter achter elkaar , het zand vegen, het lijkt wel werkverschaffing maar naar later blijkt komt morgen de koninklijke familie hierheen voor een ceremonie en dan moet de boel toch proper zijn
Wanneer de groep terugkomt van de tempel geven de verhalen aan dat het een mooie tempel is, een druipsteengrot maar de klimpartij toch wel heel erg vermoeiend was.

We eten onze lunch in een standtent bij de parkeerplaats, simpel maar wel lekker. We stappen de bus weer in en gaan op weg naar het Novotel in Chumphon waar we overnachten. onderweg wijst Ping ons nog op een toren , het heeft veel weg van een watertoren en er komt geluid uit, wat blijkt: dit is een kunstmatige vogelnestjeskwekerij. De vogelnestjes van de zwaluw zijn een zeer gewaardeerde lekkernij , hier maar ook in China, normaal maakt de zwaluw zijn nest in de grot, die zijn natuurlijk moeilijker te oogsten vandaar dit concept . Vogelnestjes uit de grot brengen wel 70.000 baht per kilo op, de kunstmatigen 16.000 baht, toch altijd nog een behoorlijk bedrag.
Om half 5 komen we aan In Chumphon, we hoeven onze koffers gelukkig niet zelf mee te nemen, we krijgen een prachtige kamer maar wel ver van de receptie, hij is mee dan 2 keer zo groot als de kamer in het Ibishotel in Hua Hin.
Zodra we onze koffer hebben trekken we onze zwemkleding aan, Thijs, Gerda en Twan en nog wat anderen liggen al te weken.
In de avond als het nog een beetje licht is gaan we even bij de zee kijken, het strand is niet veel maar altijd leuk van die typische Thaise bootjes te zien op het water.
Aan de overkant van het hotel is een eettentje, daar eten we fried fish, we halen nog een ijsje bij de 7 & Eleven want van een toetje hadden ze daar nog nooit gehoord, zowieso ging de communicatie met Google translate.
We gaan op tijd naar bed, we beginnen het drukke reisschema wel te voelen.