Fjordland

5 april 2014 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

4 April

De ochtend begint veelbelovend, de zon schijnt met hier en daar een wolkje. De reis gaat vandaag van Te Anau naar Milford Sound. De streek waar we nu in zitten heet voluit:  National Park Fjordland. Het woord zegt het al een fjordengebied. Milford Sound ligt aan het einde van een doodlopende weg van 130 km lang. Daar begint het fjord, het fjord is een door ijs uitgesneden vallei overstroomd door de zee die lang geleden nog met ijs gevuld was. Er was een bord waarop stond, dat 20000 jaar geleden we hier onder  een rivier van 2000 meter diep ijs zouden staan.

We doen eerst nog een boodschap en gaan om half elf op pad. Eerder is niet handig want dan zijn er veel bussen die dezelfde route rijden met mensen die een middagcruise gaan maken op het fjord. Het is inderdaad heel rustig we kunnen goed om ons heen kijken zonder dat er om de haverklap een bus achter ons zit en wil passeren op die smalle weg.

We maken een kleine wandeling naar Misletoe Lake en maken nog wat foto’s bij de Mirror Lakes. Ze vallen natuurlijk in het niet bij Lake Matheson maar het ziet er toch leuk uit. We eten een broodje bij Cascade Creek.  De watervallen komen uit in Lake Gunn,

Helaas werkt het weer niet mee en komt er flinke mist op zetten. Eer we in Milford Sound zijn zit het goed dicht. Dat zorgt er wel voor dat we sneller op onze bestemming zijn . Misschien hebben we morgen op de terugweg meer geluk.

We rijden door naar de cruiseterminal om eens te kijken wat er mogelijk is. Er vaart nog wel een cruise uit maar wij besluiten tot morgenvroeg te wachten en hopen dan dat het weer opklaart. We maken nog wel wat foto’s. Door het weer lijken het wel zwart wit foto’s.

Onze camping is de Milford Sound Lodge en ligt een paar kilometer terug. De lodge  blijkt een  grote jeugdherberg te zijn met grote slaapzalen. Allemaal backpackers die hier met de bus of liftend naar toe zijn gekomen.

Het gaat harder regenen, We hebben een plekje achteraf gekregen, wel mooi maar in de regen  wat ver van het toilet. Gelukkig zijn we helemaal zelfvoorzienend.

Als je hier met een camper rondreist en water en een toilet aan boord hebt (self contained) mag je ook op sommige plaatsen wild kamperen, dat hangt af van de plaatselijke verordeningen. Er zijn ook natuur campingplaatsen en daar is meestal op zijn minst een toilet aanwezig. De kosten 6 dollar pp te voldoen in een envelopje in een paal met een gleuf. Wij zijn niet van die helden en kiezen dus voor een camping, niet luxe maar bijna altijd heel schoon.

De toiletten , je hebt hier overal openbare toiletten zijn ontzettend proper . Bij ons wordt het altijd een grote smeerboel. Het valt ook op dat je nergens rotzooi op de grond ziet en al helemaal geen sigarettenpeuken. Er roken hier zo wie zo heel weinig mensen.

We hopen dat het morgen droog is want we willen toch wel graag varen. We zullen zien.

5 April

Het heeft de hele avond en nacht geregend en we vrezen het ergste voor onze cruise. We staan om kwart over zeven op want we willen de boot halen van kwart over negen.

Het is nog donker en het regent nog steeds. We hebben afgesproken hoe dan ook te gaan varen want langer wachten heeft toch geen zin.

We komen om kwart voor negen aan bij de terminal en eer we een kaartje hebben gekocht is het droog en klaart het op. Dat is geluk hebben. We zijn maar met een man of 20 terwijl er misschien wel 200 op de boot kunnen. Alle ruimte dus en we kunnen alles goed zien.

De cruises hier hebben een verschillende prijs en die hangt af van het tijdstip dat je vaart., ’s morgens en ,s avonds het goedkoopst en tussen de middag het duurst. De weg Naar Milford is lang dus excursiegroepen zijn er meestal niet voor het middag uur. We hebben gevaren met de Jucycruise voor maar 45 dollar pp.

Het Fjord was prachtig. Je voelt je ontzettend klein naast van die grote rotsen van bijna 2000 meter. Er wordt langs zeehondjes gevaren, een kleiner soort dan wij aan de oostkust gezien hebben. De boot draait weer om als we de Tasman zee bereiken. We zien mooie watervallen en komen ook nog heel dicht bij een .Degene die willen mogen voor op het dek gaan staan en worden flink nat. Na anderhalf uur zijn we terug. Een hele mooie tocht, we kunnen hem iedereen aan bevelen.

Het is elf uur  en we besluiten door te rijden richting het zuiden. Dat is weer via Te Anau.  Alle belangrijke dingen onderweg hebben we gisteren al gezien dus rijden we stevig door. We stoppen alleen nog even bij de Homertunnel om de Kea’s (vogels met een scherpe snavel) die daar altijd zijn op de foto te zetten. Het is echt herfst er zijn wel toeristen maar het is nergens meer druk en dat merk je ook op de weg dus schieten we aardig op .We bekijken nog een oude hangbrug bij Clifden en rijden dan door naar de Camping Colac Bay aan de zuidkust. We kunnen van hier uit Stewart Island zien liggen.. Het is grappig hoe we steeds weer terug in de tijd gezet worden. De camping is bij een cafe en de inrichting zou in de jaren zestig bij ons niet misstaan hebben. Gordijntjes voor de douche en ook in de douche. Privacy? Hoe bedoel je? Maar een ding moet ik ze weer nageven, alles werkt en het is superschoon.

Het was weer een lange dag en we kruipen lekker op de bank met een glaasje wijn. Morgen is er weer een dag.

1. Miel:
    5 april 2014
    We beleven het weer helemaal mee en genieten van jullie verhalen.
    Nog heel veel plezier en kijkgenot aan de zuikust.
  2. Mimi van Erp:
    6 april 2014
    Bij ons is het lente, bij jullie niet zo te lezen. Ik ben gisteren naar "passie voor de passie" geweest. Dan zie je toch wel een andere Dieneke. Alle respect.
  3. Etienne en Anny:
    6 april 2014
    Wat leuk om zo de reactie te lezen van Mimi ..... Ja, dan is Dieneke anders. Hoewel, op de repetities :-) Respect voor de auteur van de reisverslagen, we genieten zo ook een beetje. En .... Er zal vast en zeker een mooie film worden vertoond op de videoclub ! Groeten en geniet er nog maar van.
  4. Toos:
    6 april 2014
    Jij moet maar een boek gaan schrijven , ga ik nog meer lezen
  5. Leo Dekkers:
    8 april 2014
    Arno en Christien, het is een leuke bezigheid jullie reisverhalen te lezen.
    Ik ben al erg benieuwd naar al het materiaal wat je met je camera hebt geschoten.
  6. Christien:
    8 april 2014
    Ja Leo, dat wordt nog een hele klus om een film te maken, maar ik ga mijn best doen!