Reisdag naar het noorden

13 juni 2023 - Tak, Thailand

Ayutthaya en Omgeving,

Om 7 uur vertrekken we richting het Noorden, de eerste stop is het zomerpaleis van de koning, dit werd aangelegd door Koning Rama 5, deze was zeer vooruitstrevend en legde contacten met Europese landen, zijn doel was om vooral niet gekolonialiseerd te worden, dank zij zijn diplomatieke optreden is hem dat in tegenstelling tot de omringende landen ook gelukt, Thailand betekent "vrij land".
Het zomerpaleis en park stralen zeker rust uit maar hebben vooral veel Europese kenmerken en weinig authentieke Thaise.
Aan de achterkant van het park in de aangrenzende rivier liggen 4 grote longboats voor ons klaar, we maken een tocht van een uur, door de waterlelies, die helaas nog niet bloeien en zien langs de rivier allerlei soorten huizen en huisjes, veelal met een eigen altaartje langs de water kant. De bus staat weer te wachten en brengt ons voor de lunch naar een restaurant aan de waterkant, het smaakt ons weer goed. Na weer een stukje rijden zien we nog een tempel met een enorme gouden Boedha, ik moet zeggen dat ons verzadigingspunt wat betreft tempels bijna bereikt is, we nemen niet al te veel meer op, we gaan er als een speer doorheen.
De reis gaat verder richting Ayutthaya, de oude hoofstad van Thailand. In1767 is de hoofdstad door de Birmezen verwoest, het moet een prachtige stad zijn geweest , de schade is nog te zien bij de ruines van de What Mathathat, in 1956 werd nog weer wat gerestaureerd maar nu is het meer een archeologische site. Hier staat ook het bekende Boedhabeeld van het hoofd in de boom.
Vandaag moeten we in totaal 440km overbruggen dus het wordt tijd om echt door te rijden.
Om 6 uur komen we aan in Tak, een keurig hotel waar we alleraardigst worden ontvangen door de staf, allemaal een bloemenkrans, een glaasje sap en een verfrissingsdoekje, prima.
Gerda, Twan en Thijs nemen nog een duik in het zwembad en om kwart over 7 mogen we weer aan tafel, weer typisch Thais, wederom heel lekker, de Thai zelf zijn niet dik dus ook al eten we nu 2 keer per dag warm we hebben niet het idee dat we aankomen, water en bier is overal te koop maar voor verder alcohlische versnaperingen wordt het moeilijk. De jongere dames van het gezelschap weten later nog een fles witte wijn los te praten  volgens mij stond hij achter slot en grendel.
Er is een pianist die al de hele avond voor Jan doedel zit te spelen, Arno en ik maken dan nog een dansje en daarna komt er wat meer  volk onze kant op. Ik ben naar boven gegaan om mijn verhaaltjes te schrijven maar volgens Arno gingen de jongeren nog even los met de karaoke. Morgen is het weer vroeg dag weer een een lange reisdag, tijd om naar bed te gaan.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mario and Rere:
    14 juni 2023
    Just some more Buddhist temples to come and you will start thinking about converting to Buddhism ha ha have fun
  2. Nico en Marian:
    14 juni 2023
    En nog tijd overhouden om ons mee te laten genieten van jullie reis. Super. Op naar het volgend reisverslag.
  3. Franca.:
    14 juni 2023
    Wat dacht je ik moet nog wat beweging hebben, kom Arno laten we een dansje maken. Die karaoke, zag er ook goed uit 😂.
  4. Mimi van Erp:
    14 juni 2023
    Lekkere sapjes en zo nu en dan in het zwembad. Heerlijk
    Mimi
  5. Margriet:
    14 juni 2023
    Ayutthaya vond ik toen ook heel indrukwekkend, jammer dat er zoveel verkopers zaten. Wel hebben we daar een mooie staande Boeddha gekocht waar ik nog steeds verknocht aan ben. Zo’n rondreis is inderdaad een aanslag op je uithoudingsvermogen, de stelling was altijd “uitrusten doe je maar thuis”. Maken de longboats maken nog steeds zo’n lawaai? Muziek bij het diner hoort er blijkbaar bij al is het inderdaad vaak voor Piet snot.
  6. Garmt en Jannie.:
    14 juni 2023
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben, nu op naar de Birma lijn dat zal zeker veel indruk op de groep maken.
    Groeten vanaf een warm en zonnig Texel, Jannie en Garmt.
  7. Lida:
    16 juni 2023
    Jij schrijft dat het verzadigingspunt qua tempels is bereikt, maar je bent nog niet op de helft van je vakantie…. Dus wie weet hoeveel tempels je nog zult zien….❓❓
    In Europa worden altijd kerken bezocht als je een georganiseerde reis maakt. 😉
    Wacht maar af.
    Groetjes
  8. Erna Postema:
    17 juni 2023
    Weer mooi verhaal. Dat jij nog fut heb om nog een verslag van de dag te maken! Maar ik waardeer het wel en vind het allemaal prachtig wat jullie zien!