Van Tak naar Chiang Mai

14 juni 2023 - Chiang Mai, Thailand

Van Tak naar Chiang Mai

Gelukkig mochten we vandaag een half uurtje later opstaan, gisteravond was het heel gezellig, nadat Arno en ik een dansje gewaagd hadden , hebben een aantal van de jongelui zich nog laten horen bij de Karaoke, er zit nog talent bij. Ook Thijs heeft zijn momentje gepakt en samen met Ping  gezongen.
Vandaag is weer een reisdag, gelukkig weer met gevarieerde stopmomenten, een keer bij een lokale markt langs de weg, er werd vooral voedsel verkocht, vis vlees, insecten maar er zijn ook kraampjes met planten, hier zijn dat vooral orchideen, die gezellig aan een draadje hangen met hun wortels er bloot onderaan, heel grappig, ook staat er hier en daar een verdwaalde cannabisplant tussen, Cannabis kan je hier in Thailand gewoon in winkels kopen, de winkels zijn divers, kleine kraampjes maar ook super de luxe in de winkelstraat.
De reis gaat verder naar een fabriekje waar ze papieren en zijden paraplu's maken en deze met de hand beschilderen. we krijgen uitleg en kunnen ook onze telefoonhoesjes of tasjes laten beschilderen, aangrenzend is ook nog een winkel waar van alles verkocht wordt wat beschilderd is of nog kan worden b.v. tasjes, waaiers en Tshirts. Mooi om te zien al dat handwerk, zelf laat ik mijn telefoonhoesje beschilderen.
Ondertussen is onze maag gaan rammelen en gebruiken we de lunch in Chiang Mai, weer typisch Thais, we herkennen het al.
Na de lunch staan er 4 kleine busjes klaar, die ons de bergen in brengen naar de Wat Phra That Doi Suthep tempel, die op een hoogte ligt van 1100 meter van de Doi Suthepberg. Om bij de tempel te geraken moeten we of de lift nemen of de monumentale trap van 290 treden nemen, de leuningen van de trap zijn twee kronkelende slangenlijven. Na de trap pfft zien  we wederom een prachtige tempel, deze is ook weer al minstens 600 jaar oud, Rama de 6e heeft deze laten bouwen omdat hij de mensen van Chiang Mai(nieuwe stad) wilde laten onderwijzen in de leer van Boedha, daarvoor liet hij een monnik overkomen uit Sukhutai, de toemalige hoofdstad. De tempel herbergt een Budha relikwie, deze ligt in het centrum van het complex in een vergulde 20 meter hoge Chedi.
Iedereen heeft het wel een beetje gehad en de busjes brengen ons weer naar een hotel maar eerst trotseren we de spits in Chiang Mai.
De sleutels worden uitgedeeld en ieder vertrekt naar zijn kamer, vanavond mag iedereen zelf om pad voor hetavondeten, na wat omzwervingen belanden we toch weer bij een Thai, een famiie bedrijfje. Bij terugkomst drinken Twan en Gerda nog een drankje met de twee Keesen en hun vrouwen en houden Thijs en wij het voor gezien.

1. Margriet:
    15 juni 2023
    Allemaal zo herkenbaar! Wij hebben de “slangentrap” ook beklommen en inderdaad pfff
    Daar heb ik toen een touwtje om mijn arm genomen “gezegend” en dat voor iemand die niet gelooft ha ha. Ik vind Thais eten nog steeds heerlijk
  2. Toos:
    15 juni 2023
    Heerlijk dat lekkere eten 😋😋. En die bloemen echt iets voor jou Christien .
  3. Mimi van Erp:
    15 juni 2023
    Dat lekkere eten bevalt jullie wel zo te lezen. Het is een vol programma. Ook wel eens heerlijk dat je zelf niets hoeft te regelen.
  4. Norman & Annemieke:
    Heerlijk verslag. Beeldend beschreven
  5. Antoinette:
    15 juni 2023
    Wat een enorme trap!! Zou ik wel even mee bezig zijn.
    En dan, weelde en nog meer weelde , prachtig!
    Ben benieuwd naar je tel. hoesje.
  6. Christien:
    15 juni 2023
    Foto van het hoesje staat er nu op.
  7. Franca.:
    15 juni 2023
    Prachtig hoesje Christien ! ( ook prachtige foto’s Arno) Alles is eigenlijk prachtig omgeving beelden, tempels noem maar op. Het eten klinkt ook niet verkeerd daar zou ik wel aan kunnen wennen. Ik heb weer genoten op naar het volgende, kijk er naar al uit.
  8. Nico en Marian:
    15 juni 2023
    Weer een geweldig verhaal.. of we er bij zijn.... en het telefoonhoesje toppy.. mooi aandenken aan de reis.
  9. Mario and Rere:
    15 juni 2023
    Beautiful photos and I remember those little stalls and markets with the flies very well myself from my time in Asia and good on you to take the stairs
    Enjoy the trip
  10. Lida:
    16 juni 2023
    Wat een belevenis ook deze dag weer. Of ik er zelf bij ben.
    En mooie indrukwekkende foto’s Arno. Jij verdient ook een compliment.
    Kijk uit naar het volgende verslag. Blijf vooral genieten samen.
    Lieve groet van Lida
  11. Eva:
    16 juni 2023
    Leuke verhalen oma! Veel plezier nog! 😃
  12. Erna Postema:
    17 juni 2023
    Wat een mooi hoesje Christien! Christien je hebt een mooi verhaal neergezet, en Arno wat een prachtige foto s alkemaal!