Chiang Mai

15 juni 2023 - Chiang Mai, Thailand

Chiang Mai

Lekker uitgeslapen en ontbeten. De rest van de groep is gaan wandelen in de bergen naar een waterval, we hebben al heel veel bergen en watervallen gezien en Chiang Mai moet een hele leuke stad zijn die goed op eigen houtje te ontdekken is met behulp van een plattegrond en een reisgidsje.
Er zijn nog meer koppels achter gebleven, de vermoeidheid slaat een beetje toe, we zien ze bij het ontbijt en ieder trekt zijn eigen plan.
Om 10 uur starten we. Chiang Mai (nieuwe stad) is al in 1296 gesticht door koning Mengrai, de stad heeft een stadsmuur rond het oude centrum en heeft meer dan 300 tempelcomplexen, ze verschillen met die van Bangkok door hun Birmese bouwstijl.
De koffie in ons hotel was niet van erg goede kwaliteit (bruin water zonder smaak) dus een goede cappucino is een must, na wat zoeken vinden we dat, koffie op een heerlijk rustig pleintje.
Het Wat Chedi Luang tempelcomplex is onze volgende stop, wandelen is goed voor ons maar steeds rijden er allerlei taxi's en ander vervoer naast ons, je kan hier heel makkelijk met een taxi- of tuktukchauffeur een tour afspreken door de stad voor niet al te veel geld, zelfs de paraplufabriek kon opgenomen worden in het pakket.
De Wat Chedi Luang is een behoorlijk tempelcomplex met in het midden de ruine  van een grote Chedi(boedistisch bouwwerk waar reliekwieen in bewaard worden), die is in het midden van de 16e eeuw erg beschadigd geraakt door een aardbeving, hij was 90 meter hoog en is nu dankzij restauratie van de Unesco weer 60 meter.
Dit complex stamt uit de 15e eeuw en er gaan verhalen dat de Groene Boedha  die van 66 cm in Bangkok , vroeger hier heeft gestaan
De chedie moet aan 4 kanten( de windrichtingen) een verguld Boedhabeeld hebben, wij hebben er maar 3 gezien.
Ondanks dat het complex in het midden van de stad ligt doet de sfeer veel serener aan, gisteren was het het zo'n drukte en gekakel op de berg, hier is het stiller, iedereen is wat mee in gedachten. Ook moeten bij elke tempel of tempeltje de schoenen uit, we krijgen er een beetje de pip van, gelukkig hebben we onze sandalen aan en niet onze sportschoenen , iedere keer bukken vinden we niet lekker maar zo blijven we wel in conditie.
Ook de Wat Phra Singh is een tempelcomplex dat in de reisgids vermeld staat, die ligt iets verderop maar is goed te wandelen. Werd er voor  de Chedi Luang entree gevraagd, deze is gratis. Ook dit complex heeft weer minstens 8 tempels en moet volgens de verhalen een van de  mooiste van Thailand zijn. In een van de tempels staat een van de meest vereerde Boedha's van Thailand, misschien is het wel een kopie want in Bangkok staat een zelfde.
We hebben honger en geen zin in Thais en eten een heerlijke sandwich en drinken een Coca Cola.
Weer een beetje bijgekomen wandelen we terug naar het hotel, even zwemmen en dit blog bijwerken. we beleven zo veel, dat alles onthouden niet gaat. Vergeef me de eventuele spelfouten ook na correctie zullen er wel foutjes zijn maar dat komt door de vermoeidheid en het feit dat ik een vreselijke hekel heb aan typen.(lachen)
Gerda en de rest melden zich gelukkig om 6 uur af, wij gingen ons al zorgen maken. Het was een mooie tocht door de bush met lokale gidsen, een mooie grote afdaling.
Voor vanavond hebben Arno en ik alvast wat vooronderzoek gedaan, we willen naar de Italiaan, even wat anders dan Thais.

1. Margriet:
    15 juni 2023
    Chiang Mai vond ik ook een mooie stad. Ad kocht er een “Rolex” die stuk ging en ruilde hem in Phuket, dat kan daar allemaal.
    Fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt, ik reis gewoon mee.
  2. Laura en Rene:
    15 juni 2023
    Alweer een mooi verhaal en prachtige foto's. Jullie hebben al heel wat gezien zo! Ik kan me voorstellen dat het vermoeiend begint te worden, al die indrukken. Rustig aan maar:).
    Groeten uit warm Etten-Leur!
  3. Michiel:
    Klinkt goed hoor. Geniet ervan 🇹🇭 👍🏻
  4. Nico en Marian:
    15 juni 2023
    Wat een indrukken doen jullie op.
    Groetjes uit Auxerre
  5. Toine en Maria:
    15 juni 2023
    prachtige foto,s.lijkt me zeer vermoeiend,maar een mooie wereld.we blijven jullie graag volgen.doe voorzichtig.gr. toine en maria.
  6. Antoinette:
    15 juni 2023
    Ik geef jullie groot gelijk dat je een dagje rustig aan doet in je eigen tempo!
    Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien in nog geen week!
    Allemaal even prachtig!
  7. Garmt en Jannie.:
    15 juni 2023
    Prachtige reis verhalen, wij genieten ervan,, maar heb je nog tijd voor Arno. Ha Ha.
  8. Mario and Rere:
    15 juni 2023
    I agree it can be very tyring organised trips and you need sometimes a little time for your self but you have seen already a lot and keep it up and we are enjoying the blog
  9. Mario and Rere:
    I changed our profile
  10. Norman & Annemieke:
    16 juni 2023
    Mooie verhalen en foto's. Geniet ervan!
  11. Kees en nel:
    16 juni 2023
    Hallo het gaat jullie goed daar maar ik hoor niks over biertjes van Arno hebben ze dat niet daar
  12. Christien:
    16 juni 2023
    Het lekkere Thaise bier heet Singha !
  13. Erna Postema:
    17 juni 2023
    Heerlijk toch ff wat uitslapen en je eigen plan trekken. Dat is jullie wel toe vertrouwd!