Arches NP

9 juni 2019 - Moab, Utah, Verenigde Staten

9 juni Arches National Park.

Ik heb niet zo heel veel zin om mijn verhaaltje te beginnen. We hoorden vanmorgen dat Dick een heel goede en trouwe vriend in het ziekenhuis in Litouwen was opgenomen. Zijn familie vloog al die kant op maar bij aankomst hoorden zij dat hij tijdens een operatie was overleden. Zo verdrietig en wat was ik nu graag in Nederland.

Maar goed wij hebben onwetend van het overlijden de dag doorgebracht in Arches (bogen), een prachtig park. Het is zondag en dan zijn er altijd veel bezoekers in zo’n park,  een lange rij voor de toegangspoortjes, maar eenmaal in het park viel het ontzettend mee, de afstanden zijn behoorlijk lang en ook op de parkeerplaatsen konden we de camper steeds redelijk kwijt. Dat komt ook omdat de parkeervakken groot zijn. De meeste Amerikanen rijden in zo’n grote bak  dus passen wij met onze “kleine” camper ook vaak op zo’n parkeervak. Het is hier toch wel groot, groter, grootst, we zien caravans met 3 assen en campers zo groot als een touringcar, die mag je hier rijden met een gewoon rijbewijs. (tot 12 meter)

Gelijk bij binnenkomst na een paar bochten rijden we al langs de  eerste ontzettend hoge en steile rode kliffen, om de haverklap staan we weer stil, die mogelijkheid is er ook, er zijn regelmatig uitwijkmogelijkheden. Park Avenue bekijken we vanaf het uitkijkpunt maar bij Balanced Rock trekken we de wandelschoenen aan. Het echte werk komt bij de Windows, eerst zie je het North Window en als je verder klimt zie je het tweede, South Window. Alleen moet er een punt zijn waar we ze allebei tegelijkertijd kunnen zien en dat gaat via het primitive trail (een smal pad dus). Hoera we vinden de plek maar daarna raken we het spoor enigszins bijster en staan op een groot plateau en we kunnen niet zien waar we tussen de rotsen door kunnen. Gelukkig zien we een heel stuk boven ons mensen lopen en met wat geklauter komen we weer op het echte pad. Na een uur zijn we weer op de parkeerplaats, een kopje koffie smaakt dan prima en daarna op naar de volgende Arch. Sandstone Arch, dat is er een tussen hele hoge rotsen in het zand . Er zijn hier verscheidene families met kleine kinderen, leuk, zand en rotsen kunnen ze lekker even spelen. Ook op dat punt begint het trail naar Broken Arch, een redelijk vlakke wandeling door het open veld, 3 kwartier later zijn we weer terug. Gelukkig hebben we onze boterhammen bij ons, weer een voordeel van de camper. De route gaat nog verder naar Devils Garden, allerlei verschillende rots- en klifformaties, daar is het druk Je kan er verschillende trails lopen, wij gaan voor Landscape Arch, dat doen er meer dus sjokken we gezellig met zijn allen heuvel op en heuvel af in de brandende zon. Hij is prachtig hoor, dat moet gezegd alleen jammer dat er tegenwoordig een hek omheen staat. Ook deze wandeling neemt weer een klein uur en daarna hebben we onze zakken wel vol. Als afsluitertje gaan we Delicate Arch bekijken, de wandeling er naar toe is ons veel te lang en dus zoemen we flink in vanaf het viewpoint, zie de foto.

We gaan weer terug naar camping Slickrock waar we afgelopen nacht ook hebben gestaan. Dit is de eerste camping waar ze ook een klein speeltuintje hebben voor kleine kinderen, die komen er heel bekaaid af op campings en in Nationale Parken. Hier lezen we het verdrietige nieuws over Dick, zo onwerkelijk, wat is Amerika dan ver.

Meer foto's van Arches volgen.

1. Norman en Carin:
    10 juni 2019
    Hallo buurtjes, wat een vreselijk nieuws, zover weg van Nederland. Sterkte, ook voor de nabestaanden. Met nog 1 nachtje te gaan, vliegen wij weer naar huis. Dan zit onze vakantie er weer op. Voor jullie nog niet dus geniet van jullie trip.
    Groetjes en tot gauw.
  2. Maria en Alf:
    10 juni 2019
    So sorry to hear the news about your good friend. At this time being away from home is difficult. Life is not always is our own hands I’m sure the family knows you are thinking of them. It is not always possible to get back to help. Dick would want you to keep enjoying your trip so his family can hear all the lovely stories you write. 😘💜
  3. Margriet:
    10 juni 2019
    Heel verdrietig zulk nieuws en je zult je wel onmachtig voelen.
    Misschien is het maar goed dat je nu verder moet. Tussen al die grootsheid van de natuur besef je hoe nietig wij als mensen eigenlijk zijn. Probeer toch te genieten en sterkte
  4. Laura en Rene:
    10 juni 2019
    Gecondoleerd met het overlijden van jullie vriend. Dat moet nu heel moeilijk voor jullie zijn. Veel sterkte!
    Hopelijk kunnen jullie toch nog genieten in dat prachtige gebied!
    Groet!
  5. Guido&Lydeke:
    10 juni 2019
    Wat een klap, het overlijden van Dick. Moeilijk om zo’n nieuws te horen, vooral als je aan de andere kant van de oceaan zit en er niet heen kunt gaan voor steun aan de familie. Veel sterkte. 🌹
  6. Toine en Maria:
    10 juni 2019
    leven is alles Als dat wegvalt is dat eenzaam en vol pijn.Sterkte.
  7. Franca.:
    10 juni 2019
    Wat erg dat Dick is overleden, gecondoleerd. Nu merk je natuurlijk helemaal dat je aan de andere kant van de wereld zit, snap dat je het daar moeilijk mee hebt. Veel sterkte en probeer toch te genieten van jullie reis.
  8. Annemieke:
    10 juni 2019
    Gewoon een dikke knuffel van ons.
  9. Coby:
    10 juni 2019
    Heel veel sterkte hoop dat je nog kan genieten.
  10. Antoinette:
    11 juni 2019
    Heel veel sterkte met dit verlies.
    Heftig, zo aan de andere kant van de wereld te zitten.
    Probeer toch nog te genieten van dit prachtige land.🥀😘