Van Chiang naar Sukhothai

17 juni 2023 - Sukhothai, Thailand

Van Chiang Mai naar Sukhothai

De reis gaat weer verder of eigenlijk keren we om, Chiang Mai was de Noordelijkste stad die we bezoeken.
Iedereen zit weer netjes om half acht in de bus, Ping begint weer zijn gebruikelijke ochtendritueel, hij zegt 3 keer Sawat die Khrap/kha, wat zoveel betekent als goedendag Mijnheer /Mevrouw, daarna vertelt hij het programma, doorspekt met typische Ping grapjes.
Vandaag rijden we naar Sukhothai met onderweg een sanitaire stop en en bezoek aan een katoenfabriekje annex museum dat gerund wordt door een familie. Er wordt ons getoond hoe de katoen gekaard en gesponnen wordt met heel simpele werktuigen, de katoen wordt geverfd met allerlei plantaardige verfstoffen. ook zijn er 2 dames met uiterst veel geduld een lap aan het weven met hele dunne draden weven ze een heel ingewikkeld patroon. Een meter stof weven duurt 2 maanden, er  moet in een museum een jurk hangen die op deze manier geweven is en die is onbetaalbaar. Ik pas nog een jasje voor de bruiloft van M en L maar ben niet zo gelukkig met de kleur , helaas.
Omstreeks het middaguur komen we weer aan bij een restaurant aan de rivier , mooi uitzicht , lekker eten en goed gezelschap.
Daarna gaan we door naar de eerste  hoofdstad van Thailand, Sukhotai, deze stad kende 700 jaar geleden een behoorlijke welvaart en die is nog te vinden  in het mooi aangelegde  historische park waar allerlei ruines van stupa's en boedha's staan.
Tegen 2 uur komen we aan in ons onderkomen voor de nacht, een resort met de echte Thaise naam: Le Charme,  lachen.
Het park heeeft verspreid over het terrein allemaal kleine huisjes die allen aan water liggen , heel leuk en rustgevend zeker na de drukte van Chiang Mai. We mogen even lekker het zwembad in , dat laten we ons geen 2 keer zeggen. plons.
Om 4 uur vertrekt de bus weer naar het centrum, we gaan op de fiets een ritje maken door het historische park. Op dit moment wijst de temperatuurmeter 36 graden aan met een hele hoge luchtvochtigheid dat wordt dus best even werken. Allemaal op de fiets, voor ons een beetje een vreemd model, het voelt of we achter een keukentafeltje zitten maar we hebben de grootste lol.  De tel van stupa's en Boedha"s zijn we natuurlijk al lang bijster maar toch worden er weer genoeg plaatjes geschoten. Leve de digitale fotografie.
Om kwart over 6 zijn we weer terug en na ons opgefrist te hebben worden we opgehaald door TukTuks, ditmaal wel een iets ander model, net een grote bakfiets. Het diner staat klaar in een plaatselijk restaurantje waar we de enige gasten zijn, wederom Thais , elk restaurant heeft zijn eigen signatuur, deze keer zitten er ook wat andere schotels bij, b.v. rode- en groene curry's. het smaakt weer prima. Carin en Edwin hebben wat te vieren en trakteren iedereen op een drankje , wat leuk.
Om 9 uur zijn we weer terug en kan ik mijn blog bijwerken  en dan naar bed, morgen is het vertek weer om 7 uur, het doel is de River Kwai(Kwee spreek je uit) en daar hebben we te maken met sluitingstijd en als we niet op tijd zijn  komen Ping en Natje in de problemen.

1. Margriet:
    17 juni 2023
    Sukhothai een prachtig park, ik heb er bij de uitgang mooie “kerst” zoiets als een hesje gekocht, heb er nog steeds plezier van.
    Mooie foto’s, wou dat ik er ook bij was, er komen veel mooie momenten boven drijven.
    Hier is het trouwens ook behoorlijk warm en de temperatuur in Thailand beter te verdragen (droger)
  2. Erna Postema:
    17 juni 2023
    Weer veel gezien zie ik wel. Wel lekker om met 36 graden ff het zwembad in te kunnen duiken. En dan Arno op die scooter. Jeugdsentiment!🤣
  3. Mario and Rere:
    17 juni 2023
    Nice photos 📸 and you both look great and enjoying yourself
  4. Lida:
    17 juni 2023
    Een druk programma vandaag. En dan die temperatuur.. hier ook behoorlijk warm. Weinig puf om dozen uit te pakken…
    Morgen maar weer een paar openmaken.
    Ik geniet van jullie vakantie en de foto’s.
    Lieve groet van Lida
  5. Maria en Alf:
    18 juni 2023
    As usual your story writing of the day’s events makes you feel as if we are there with you. At is photos makes if complete. Arno was enjoying himself in the last photo on the TukTuk.
    Enjoy ur all while you are still able. Liefs Maria en Alf
  6. Laura en Rene:
    18 juni 2023
    Weer genoten van jullie verhaal en foto’s.
    Jullie hebben al heel wat gezien en gedaan. Leuk hoor! Geniet nog lekker samen!
    Groetjes!
  7. Mimi van Erp:
    18 juni 2023
    Stupa’s en Buddha’s, lekker eten en zorgeloos genieten. Dat jasje voor de bruiloft koop je hier maar hoor, maar die mooie geweven stoffen daar zijn natuurlijk schitterend.
  8. Marloes:
    18 juni 2023
    Klinkt allemaal erg goed! Leuk om met jullie mee te genieten. En wat een mooie foto’s!