Cape Reigna

12 maart 2014 - Paihia, Nieuw-Zeeland

11 Maart

Wederom zijn we vroeg wakker en vragen ons af of we de wekker goed hebben gezet, een terechte vraag , mijn wekker staat goed maar op woensdag ipv dinsdag en die van Arno staat nog op de tijd van Singapore.

Gelukkig we zijn op tijd wakker en staan om 7.15 uur aan de weg ,er komen een aantal bussen langs maar niet een die stopt , gelukkig om 8.40 uur worden we opgepikt . Een bus vol oude van dagen waarvan wij bijna de jongste zijn, een groep Australiërs die een tour door Nieuw Zeeland doen.

We gaan op weg naar het Puketi Kauri Forest, een bos met eeuwen oude bomen, die heel langzaam groeien en waarvan het grootste deel onder de grond zit. Er is een boardwalk gemaakt waarop we een rondje maken. Als je ooit Sequoia's gezien hebt zijn dit dwergen.

De Maori buschauffeur die tevens onze gids is vertelt honderd uit en geeft aan het geheel een leuke lokale kleur. Hij is duidelijk heel trots op zijn land. We maken een koffiestop bij de Kaurifabriek, waar we broodplanken en patémesjes van Kaurihout kunnen kopen , zelf voor een afgezaagd stukje hout vragen ze geld. De reis  gaat verder naar Ninety Miles Beach, een stuk van ongeveer 90 Km  dus geen Miles, waarop je bij laag tij hard mag rijden , het strand is zo goed als verlaten. Bij het afgaan van het strand moeten we stroomopwaarts door een rivierbedding, we stoppen nog bij prachtige zandduinen en wie wil mag op een bodyboardje het duin af.

Wij wagen ons er niet aan zo aan het begin van de vakantie en terecht even later worden we staande gehouden door een aantal jongelui en krijgen we een jongen mee die zijn enkel zwaar geblesseerd heeft. We rijden verder naar Cape Reigna , de meest noordelijke punt van N Z , daar komen de Tasmanzee en de Pacific bij elkaar.

Het is een prachtige dag , de zon schijnt en we kunnen heel ver kijken. We zien twee landtongen, de eerste Cape Maria van Diemen en de tweede Cape Reigna . Abel Tasman gaf deze kapen hun naam in 1642. Nu is het voor de Maori's de plaats waar van daan de overledenen terugkeren naar hun voorouders,naar de plaats waar zij oorspronkelijk vandaan komen .We kunnen een wandeling maken naar beneden naar de vuurtoren. We genieten met volle teugen alleen moeten we wel weer om 3 uur in de bus terug.

12 Maart.

We besluiten er een rustige dag van te maken. We nemen de Ferry naar de overkant van de baai, naar Russell. We maken een wandeling door het plaatsje. Er staan hier  nog veel oude, goed onderhouden huizen staan en ook staat er nog een mooi houten kerk. We wandelen een weg in die de heuvels in gaat  en leidt naar "The Hill". De wandeling Valt niet mee, de weg stijgt behoorlijk maar het uitzicht over de baai is geweldig. Boven ontmoeten we twee jongelui, Nederlanders, die met de  mountainbike van de andere kant naar boven zijn gefietst , die kant is wat minder steil. Zij hadden eigenlijk willen kanoën in de baai maar het wat te winderig volgens de verhuurder. Terug beneden is het tijd lekker te lunchen aan het water , we nemen een heerlijke sandwich met zalm. Met de boot van 15 uur gaan we weer terug.

Morgen gaan we weer zuidwaarts, Auckland snel voorbij.

1. Toos:
    12 maart 2014
    Lekker bij ontbijtje jou verhaal lezen leuker dan de krant hoor ,ik geniet ervan
    Kijk weer uit naar het volgende
  2. Miel:
    12 maart 2014
    Christien en Arno. Voor ons erg herkenbaar omdat het nog zo kort geleden is dat wij daar ook waren. Mooie foto's en nu al plekjes die wij daar dan toch net gemist hebben. Maar daar hebben we het al eerder over gehad. Veel plezier en een gezellige reis.
  3. Annemieke:
    12 maart 2014
    Prachtige foto's van een prachtige omgeving! Geniet ervan en doe ook een beetje rustig aan.
    Xxx
  4. Mario and Rere:
    13 maart 2014
    Hi Arno and Christien geniet er maar van en gelukkig het weer is vriendelijk
    The photo's are great and Jullie maken ons jaloers and now we like to go on holiday as well LOL
  5. Mimi van Erp:
    14 maart 2014
    Heerlijk die lokale sfeer proeven.
    Neem de tijd voor alles