Oostkust Noordereiland

14 maart 2014 - Tauranga, Nieuw-Zeeland

13 Maart

Om 7 uur wakker maar nu hebben we eens gewoon doorgeslapen, we willen vlot op pad want we moeten minstens 400 kilometer maken. De afgelopen dagen heeft iedereen die we spreken het erover dat er een cyclone aankomt uit het noorden die Coromandel waar wij heen willen goed zal raken.

We hebben aardig wat plaatsen die we daar willen zien en besluiten het schiereiland dwars over te steken naar Hot Water Beach. Onze bedoeling was geweest om het schiereiland  te ronden. Jammer maar helaas.

De reis via Auckland ging goed en aan het eind van de middag komen we bij Hot Waterbeach aan. Daarr zit op een bepaalde plaats een warme bron en als  je een kuil graaft of met je voeten wat dieper in het zand staat kan je dat goed voelen. Je bent dan blij dat er een koude golf overheen komt. We zijn aan de late kant maar het fenomeen is toch waar te nemen. Na afloop zijn we beiden kletsnat maar je moet er wat voor over hebben.

We besluiten door te rijden naar Hahei, daar ligt Cathedral Cove en daar kunnen we dan morgen vroeg heen wandelen. Op de camping krijgen (kopen )we een plaats met uitzicht op zee, een prima afsluiting van een drukke dag. 's Avonds nog even Lida een sms'je,want die was jarig. We zien ook de Nederlandse jongelui daar, die het inmiddels  niet meer zo erg vinden dat hun kanotochtje gisteren niet is doorgegaan. Daar voor in de plaats hebben ze rond Cathedral Cove gevaren en dat was veel spectaculairder.

14 Maart

De wekker ging wederom om 7 uur , ach ja vergeten af te zetten, het zorgt ervoor dat we nadat we al ons afvalwater enz. geloosd hebben om 9 uur al gaan rijden.

We komen aan op de parkeerplaats van Cathedral Cove, gelukkig het is nog niet druk en we gaan "wandelen" jawel maar dan wel bergwandelen. We moeten vanaf de parkeerplaats die aardig op hoogte ligt naar beneden naar het strand.

Cathedral Cove ligt 3 baaien verderop en om die andere baaien te ronden moet je er boven overheen, dus flink klimmen en dalen. We hebben goede schoenen aan in tegenstelling tot vele anderen die hier geheel in Kiwi style op flipflops, zeg maar teenslippers, de wandeling doen.

De heenweg is het meeste naar beneden, dat gaat wel maar op de terugweg hebben we wel wat zweetdruppels op onze rug. Gelukkig komen we bijna boven een man tegen , een tiental jaren jonger dan wij, die dan al moe is. Conclusie onze conditie is nog niet zo slecht.

Cathedral Cove is heel mooi, als wij er aankomen breekt het zonnetje een beetje door dus dat is geluk hebben. Het is eb en Cathedral Cove, een grote rots met een doorgang als het portaal van een kerk ligt droog. Het is heel bijzonder maar ik zou zeggen bekijk de foto's.

We  drinken nog even koffie op de parkeerplaats, waar het inmiddels in file rondjes rijden is om een plekje te bemachtigen. Daarna gaat de reis door via Tairua en Waihi naar Mount Maunganui, een plaatsje op het eind van een schiereiland maar dan in de Bay of Plenty.

We zoeken een plaatsje op een camping en rijden door naar De Mount. Deze plaats is heel geliefd bij surfers vanwege de goede golven. De kan hier heel goed merken dat het najar is er is plaats genoeg om te parkeren . De Camper is niet zo groot van binnen maar we kunnen hem wel op bijna elke parkeerplaats kwijt (maatje buurtbus dus eigenlijk). Heel prettig.

We besluiten om de berg heen te wandelen, dat duurt een klein uur , we hebben prachtig uitzicht over een behoorlijk "wilde "'zee. Het zijn hier wel health freaks., de Kiwi,s.  We worden continue omvergelopen door allerlei joggers, komen ze niet van voor dan wel van achter, daarbij komt, dat we het idee hebben steeds aan de verkeerde kant van het pad te lopen.

Na deze wandeling trakteren we onszelf weer op een "klein" ijsje, want we hebben weer genoeg gedaan. Na het eten is het weer tijd om het  blog bijwerken en dan is het weer tijd om naar bed te gaan. voor het schrijven op het blog hebben we WiFi nodig, helaas is dat op veel campings nog een probleem, je kan het kopen maar om nou 5 dollar voor 50 en soms als we geluk hebben 100 MB te gaan betalen vinden we wat veel. Je kunt daarmee net je mail bekijken maar om de foto,s erop te zetten is dat veel te weinig.

Morgen willen we richting Whakatane om een tochtje naar White Island  te maken maar of dat doorgaat hangt van het weer af, de cyclone zou eigenlijk vanavond al overkomen, we hopen dat hij wat hoger of lager langs raast maar dan nog kan het vooral "windy and wet " zijn. We wachten af.

15 maart

Opgestaan met regen, cycloon Lucy komt eraan.Na de koffie toch op pad, we rijden zo'n 100 km verder naar Whakatane. Het blijft regenen , we doen boodschappen en installeren ons op de licht onder water staande camping.

De voorgenomen trip naar White Island gaat er niet van komen. Dan maar borrelen in de camper en wachten tot de regen ophoudt. Wat niet gebeurt.

Morgen het binnenland in richting Rotorua. Maandag worden de weersvoorspellingen echt beter wordt ons gezegd.

1. Maria en Alf:
    14 maart 2014
    Love the photos. The news said that the cyclone is blown out so now only wind and rain so sll will be good. Love following your stories as we can remember some of the same places we saw in 2010. Veel liefs Maria en Alf
  2. Mimi van Erp:
    14 maart 2014
    De wekker en jullie moeten echt aan elkaar wennen.
    Mooie foto's, zo reizen we een beetje mee. Goed links houden hoor.
  3. Toos:
    Genietuuuuuh
  4. Margot Schonewille:
    14 maart 2014
    Wat leuk om jullie te volgen op de site! Leuke verhalen en mooie foto"s.
    Wij wensen jullie veel plezier en blijven jullie volgen.
    Groetjes.
  5. Lida:
    14 maart 2014
    Hele mooie foto's en een heel mooie omgeving. Ben benieuwd naar de volgende foto's en nieuw stuk Nieuw Zeeland. Geniet samen!
  6. Christien:
    15 maart 2014
    We vinden het heel leuk dat er zoveel mensen zijn die met ons "meereizen"
    Groetjes vanuit een op dit moment regenachtig Nieuw Zeeland
  7. Mario and Rere:
    16 maart 2014
    Hi Christien en Arno
    We volgen jullie verhalen elke dag en jullie hebben plaatjes bezoekt Rere heft nog niet gezien haarzelf
    The Cyclone is echt heel bezonder voor New Zeeland en komt niet vaak voor.
    Maar het zal wel gauw overzijn en dan maar weer op pad.
    Geniet er maar van en we blijven volgen

Rere & Mario