Rotorua en omgeving

16 maart 2014 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

16 Maart

Vannacht heeft Cyclone Lucy toch nog voor wat onrust gezorgd met zware windstoten en regen. Wij als Hollanders zijn natuurlijk wel wat gewend met flinke Zuid-Wester stormen langs de Zeeuwse kust maar de Nieuw - Zeelander  is nogal snel van de leg wat betreft het weer. Onze buurman kwam vragen of we niet bang waren geweest. Arno had geslapen als een marmot en ik heb er ook niet wakker van gelegen.

Misschien komt het omdat ze zich minder veilig voelen in hun huizen, we kijken met verbazing naar de huizen hier , 90% is van hout met een golfplaten dak! van ver lijkt het heel luxueus maar als je dicht bij komt lijkt het een beetje op de vakantiehuisjes bij ons aan de kust in de jaren 50 en 60. De een heeft zijn huis om weten te toveren tot een waar paleis , keurig in de verf ,een mooie veranda en een mooie bloementuin erom heen en de ander woont in een barak die bij ons al van het kamp zou zijn afgehaald. Maar het moet gezegd de meesten hebben een zee van ruimte om zich heen en staan op een jaloersmakende mooie plek, aan zee, meer of in de prachtige groene heuvels.

Ons tripje  naar de stratovulkaan op White Island gaat niet door met deze weersomstandigheden en daarom hebben vanmorgen besloten door te rijden naar Rotarua, een dorp gelegen in een geo-thermische omgeving en aan een groot meer. Als we wakker worden schijnt de zon nog even en het is droog , de wind is nog wel hevig. Wanneer we gaan rijden begint het weer te regenen , dat blijft zo tot we op onze bestemming zijn. We zoeken eerst een plaatsje op de camping ( met hottub) en gaan in de middag naar Whakarewarewa  Village.

Whakarewarewa is een oud Maoridorp , een living village, een soort openlucht museum dus. We maken een culturele voorstelling mee met allerlei zang en dans waaronder de Huka de oorlogsdans van de Maori's. Arno mag ook nog even meespelen en mag het begroetingsritueel met een Maoridame op leeftijd opvoeren, heel leuk.   Daarna krijgen we een zeer uitgebreide rondleiding met uitleg van een gids, waarin ze uitlegt waarom deze Maoristam zich nou juist daar heeft gevestigd  Door de ondergrondse warmte konden ze zich wassen met warm water , ze konden hun eten in de stoom of het warme water koken en de grond was warm dus was er geen ander verwarming nodig. Er zijn galeries en prachtig versierde huisjes. Er staat ook een huisje op instorten. Dit huisje was te gevaarlijk om in te wonen vanwege de giftige dampen.

Wij waren in de veronderstelling dat de Maori' s al net zolang in Nieuw-Zeeland waren als de Aboriginals in Australië maar dat is niet zo.,Zij zijn ongeveer 300 tot 500 jaar geleden aan komen varen uit de buurt van Tahiti , zij konden uitstekend navigeren en het was waarschijnlijk  zomer anders waren ze nooit  zo ver gekomen en aan land gegaan dan was het veel te koud geweest.

De gids een Maoridame, vertelt honderduit over haar dorp, hun leven daar en de gebruiken van haar volk. Aan het einde van het dorp hebben we nog een goed uitzicht op 2 geisers die de hele tijd door spuiten: De Pohutugeyser en Prince of Wales , deze laatste lijkt op een varen met gegelijknamige naam.

Bij thuiskomst zijn we nog even de hotpool ingedoken een natuurlijke  warmwaterbad van 38 graden. Het is heel ontspannend en je wordt er schoon en slaperig van . Kortom dat was een leuk einde van de dag.

17 Maart

We blijven nog even in de buurt van Rotorua, er is hier genoeg te zien en te doe. Als eerste gaan we naar de Gondola, een kabinet kabelbaan waarbij je ook met een sleetje via een baantje een stukje omlaag kan gaan en later via een andere gewone kabelbaan weer omhoog, een lugeride,  Als je boven bent kijk je uit over Lake Rotorua en over het stadje. Wij gaan natuurlijk niet op de slee maar willen wel graag met die andere kabelbaan dan kan je veel betere foto,s maken. De jongeman bij de baan laat ons ook een rondje maken, heel leuk en de zon gaat schijnen, dus onze dag kan niet meer stuk.

Na de koffie vertrekken we naar Waimangu Volcanic Valley , een park waar we een wandeling kunnen maken van 4 km door een vallei met kratermeren en kokende rivieren ,met langs de kant de meest fantastisch gekleurde afzettingen, geel , bruin ,rood,prachtig. De meren hebben ook echt kokend water, je ziet het bubbelen en de damp zweeft boven het water, heel bijzonder. We genieten met volle teugen en maken heel veel foto 's. De wandeling komt uit bij een kratermeer, we kunnen nog een tochtje over het meer maken maar dat doen we niet, we gaan weer terug met een bus .

Ik heb in de gids een camping gezien in Waikite thermal valley, een camping met maar 20 plaatsen, de campinggasten mogen gebruik maken van de hotpools en we hebben geluk, nog 1 plekje met stroom. We installeren ons en gaan lekker relaxen in de hotpools.

1. Levien van Vlimmeren:
    16 maart 2014
    Fijn te lezen dat je niet bang bent geweest.
    Geniet er nog lekker van al het moois daar.
    Groetejes
  2. Franca.:
    16 maart 2014
    Hoi wereldreizigers, jullie maken zo nog eens wat mee en mijn broer een verborgen talent ? Geniet weer verder en ik lees met plezier jullie ( jouw verslag Christien ).
  3. Riki en Miel van de Ven:
    Hallo Jullie
    Al veel gezien, wat een mooi land. Wel een beetje jaloers op jullie, maar wij hebben het gehad. Genoten van Rotarua? Die Maori's hebben niet vooraan gestaan, maar hij doet de Huka met heel z'n hart en ziel, de meest indrukwekkende van het stel, vonden wij.
    We volgen jullie met plezier en geniet van alles om je heen.
    Riki en Miel
  4. Toine en Maria:
    16 maart 2014
    leuk om mee te reizen met jullie.Arno ,was je bang tijdens de begroeting?
  5. Toos:
    16 maart 2014
    Was benieuwd of jullie wel geslapen hadden met die storm, maar gelukkig je bent er goed doorheen geslapen.heb nog een foto op de wathsap gezet van de mooie tuin gr.
  6. Mimi van Erp:
    17 maart 2014
    Lijkt me heerlijk, zo,n warm bad.
    Interessant die rituelen en uitleg van de gids. Daarvoor reis je.
    Veel groeten van Mimi en Dolf