Cheow Lan meer

23 juni 2023 - Ao Nang, Thailand

Cheow Lan meer

De snelheid gaat nu uit de reis, we hebben al zoveel gezien dat iedereen wel toe is aan wat rust.
Vertrektijd vanmorgen 8 uur , we worden uitgeleide gedaan door de manager die overal foto's van heeft genomen. Deze lodge is pas in handen van een nieuwe eigenaar, niet alles loopt nog gesmeerd maar ze doen hun uiterste best en zijn uitermate vriendelijk.
Gisterenmiddag hebben we al afscheid genomen van de grote bus uit Bangkok met de buschauffeur en zijn hulp daarom gaat nu de reis verder met een minder ruime bus die maar voor een dag is geregeld, een deel van onze bagage gaat al in een boedelbak vooruit.

Wij rijden een uurtje en komen aan bij het meer Van Cheow Lan, een groot stuwmeer. Koning Rama 9 ( Koning Bhumipol)  heeft hier een grote dam aan laten leggen, niet van beton maar van klei met daar overheen stenen. 400 Families hebben voor dit project moeten verhuizen, de gedachte was dat zo het water beter bewaard kon blijven voor irrigatie maar als leuke bijkomstigheid blijkt dat het meer uitstekend te gebruiken is voor toerisme.
Bij een kleine haven moeten we eerst naar de happyroom, dat blijkt geen aanrader, Thaise toiletten zijn lage potten op de grond waar je  met je schoenen op moet gaan staan en dan hurken, een betonnen bak waar een plastic bakje in drijft waarmee je "de zaak" kan schoonspoelen staat ernaast. Dat zou geen probleem zijn ware het niet dat de bakken overstromen en je dus lekker in het water staat. Uit geen van de kranen komt water, kortom niet leuk en zeker geen 5 baht waard  maar ja als je moet dan moet je.
In twee groepen worden we in een longtailboat geladen, allemaal zwemvest aan. Wat volgt is een prachtige tocht over het prachtige blauwgroene meer, van ruim een uur. We zien prachtige rotsformaties die oprijzen uit het water, het levert mooie plaatjes op.
Ik zit een beetje vooraan en wordt wel behoorlijk nat van het boegwater maar dat droogt gelukkig snel met deze temperatuur.
Strandjes zijn hier niet maar rond 11 uur komen we aan bij een drijvend dorpje , heel slim, in het midden op een grote drijvende vlonder is een groot open restaurant met lange tafels. Aan weerzijde zitten ook drijvende huisjes vast die te huur zijn, er staat een bedbak in en een krukje, heel spartaans, leuk voor een nachtje.
Maar 8 van de 27 van onze groep ondernemen een duik waaronder wij vijven,  de rest wil lekker relaxen, hangen op de houten banken en babbelen.
De lunch die wordt geserveerd is lekker, er zit weer eens wat anders bij , een soort omelet en kip met een korstje, aan de hete kip waag ik me niet, gisteren bij de barbeque was zo die zo heet, daar waren ze heel royaal met de kleine rode pepertjes geweest.
Om kwart voor 1 vertrekken de boten weer, nu is de reis iets minder lang, door het gerommel van de moter dommel ik lekker in, ik kan toch niet omvallen want we zitten goed tegen elkaar. Thijs treft het minder, hij zit op de achterste bank vlakbij de moter en die maakt behoorlijk lawaai, niet lekker voor zijn oren.

De reis gaat verder richting Krabi, een badplaats waar we 3 nachten blijven, de omgeving blijft hetzelfde maar de mensen in het Noorden zijn Boedhistisch maar hier overwegend Islamitisch, dat is goed te zien aan het straatbeeld, de dames zijn hier veelal bedekt .Geen niqab maar allemaal een sjaal van een onbestemde kleur over hun hoofd. Op een afstand van een paar honderd meter komen we 3 moskeeen tegen
Ons hotel ligt niet direkt aan het water, maar aan een smal straatje, ietwat achteraf, Hotel La Playa, alle vierkante meter is hier goud waard, eenmaal binnen merk je er weinig van. We hebben wederom een prachtige kamer, ruim met groot balkon maar daar is niet op te zitten vanwege de hitte en de insecten, dat is dan weer jammer.
De koffers zijn allemaal al door de boedelbak opgehaald en netjes bij het hotel afgeleverd, ze staan al op de kamer.
We trekken onze zwemkleding aan en gaan naar het zwembad en trekken een paar baantjes. Sjef en Esther zitten er ook, samen drinken nog een cocktail. Voor Esther is het een speciale dag , ze is jarig, de groep heeft weer gezongen.
Thijs, Gerda en Twan gaan wandelen en naar het strand kijken en eten daar een hapje, wij springen onder de douche en gaan later langs de hoofstraat wat eten, niet te ver weg want anders weten we de weg niet meer terug in het donker, het is hier om 7 uur al donker. We eten Fish en chips, even wat anders dan Thai food.
Om half  9 zijn we weer terug , "even" wat schrijven want ik loop een dag achter en dan naar bed.

1. Laura en Rene:
    24 juni 2023
    Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien, geweldig!! Ik kan me voorstellen dat je nu wat meer rust wilt om het allemaal te laten bezinken. Nog veel plezier en groeten van ons uit warm Etten-Leur.
  2. Franca.:
    24 juni 2023
    Wat een druk programma hebben jullie en conditie! Snap dat je een lagere versnelling in zet maar tegelijk wil je natuurlijk ook niet te veel missen, dus op naar de volgende excursie.
  3. Margriet:
    24 juni 2023
    Weer leuk om jullie belevenissen te lezen, het programma is lekker gevarieerd, ik geniet er elke keer weer van
  4. Antoinette:
    24 juni 2023
    Wat is alles toch geweldig wat jullie doen en zien!!
    Op naar het volgende wat bijna weer mooier is dan wat je al gezien hebt.
  5. Erna Postema:
    24 juni 2023
    Wel fijn ff iets rustiger aan. Ziet er weer prachtig uit!