De Hooverdam en Lake Mead

29 mei 2019 - Lake Mead National Rec. Area, Nevada, Verenigde Staten

28 mei de Hooverdam en Lake Mead.

Rise and shine, de zon gaat hier om 8 uur ’s avonds al onder en om 6 uur is hij al weer op, we hoeven geen wekker te zetten, wij zijn dan ook wakker. Het sanitair was pas om 8 uur  open, een beetje balen maar rustig ontbijten is ook wel prettig, de douche was lekker warm, prima park, Desert Spring in Daggett.

Aangezien we onze plannen wat omgegooid hebben, hebben we een dag “over”, deze gaan we besteden bij de Hooverdam en de Memorialbridge, dit stond eigenlijk pas als laatste bestemming op ons lijstje maar daar komen we nu vlak langs dus wat let ons. Door de dam is er een groot kunstmatig meer ontstaan, Lake Mead en wat voor ons helemaal prettig is, er ligt een camping aan. Kwart over 8 rijden we weer, het is een lange, gelukkig  niet al te saaie weg, hij loopt langs de Mojavewoestijn maar het landschap verandert regelmatig. Om een uur of 12 komen we bij het vistorscenter aan, krijgen de benodigde informatie en gaan eerst op zoek naar een campingplaats, deze ligt in het Nationale Park Lake Mead.  Er is ruim plek, Memorialday was een gekkenhuis horen we maar nu is het heerlijk rustig.

We eten wat en gaan dan op weg naar de Hooverdam, de dam is maar 3 mijl verderop, er volgt een uitgebreide inspectie van de camper, alle luikjes moeten open., geen probleem, deze veligheidsmaatregelen zijn allemaal na Nine Eleven ingesteld, deze dam is enorm belangrijk voor Nevada en Arizona.  De Agent verwijst ons naar parkeerplaats Arizona dat is over de dam en de heuvel op, genoeg plek. Dit is een heel grote dam in de Coloradorivier, De rivier loopt door 6 staten en het was extreem moeilijk voor de staten om het eens te worden zodat dit project van start kon gaan. Het is Theodore Roosevelt gelukt om de staten op een lijn te krijgen en in 1931 zijn ze met de bouw begonnen. Een huzarenstukje, in 1935 was het klaar, dat is toch niet te geloven , twee jaar voor de afgesproken tijd, kom daar tegenwoordig eens om. Alle getallen die we horen duizelen me nog, hoeveel cement, hoeveel staal, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Er is geen cent belasting in gaan zitten, binnen hele korte tijd had het zich terug verdiend en heden ten dage, is het nog steeds winstgevend. Mede door de opwekking van zoveel elektriciteit konden de steden in het Zuid-Westen zoals Los Angeles zich ontwikkelen, ook nu worden grote delen van Arizona en Nevada van stroom voorzien door de dam.

Alle verkeer vanuit  Phoenix naar las Vegas moest over de dam daarom begon men begin 2000 na te denken over een brug over de Coloradorivier, de Memorialbrug was in 2010 klaar dat was een hele verbetering, zeker voor het toerisme , nu gaan er alleen maar toeristen over de dam die hem willen bekijken. Omdat we al een plaatsje op de camping hebben kunnen we alles op ons gemakje bekijken maar om 5 uur zijn we weer terug en gaan aan het bier, heerlijk en genieten van het prachtige uitzicht. Voor het eten maken we nog een wandeling langs de campers, die aan de rand staan met prachtig uitzicht op het meer, grote plaatsen, zeer grote campers maar ook af en toe een Cruise America camper. We komen aan de praat met een jong stel met een klein manneke van 1 jaar, hij zit helemaal onder de waterpokken, gelukkig lijkt het of hij  het ergste achter de rug heeft. Ik vraag ze of het te doen is, het gaat, het is een makkelijk mannetje maar ze doen rustig aan, meerdere dagen op een camping. Zij hebben wel Yosemity gedaan maar waren er een paar dagen eerder dan wij en hebben 2 mooie dagen gehad maar eergisteren de hele dag in de regen in de camper door gebracht. We wensen elkaar goede en veilige reis en  gaan aan ons diner beginnen. Tijdens het eten worden we getrakteerd op een prachtige  roze rode lucht, de temperatuur is heerlijk, 21 graden met een windje. We zullen hier best slapen en morgen is er weer een nieuwe dag.

1. Toine en Maria:
    29 mei 2019
    prachtige foto.s giga dam,leerzaam verhaal.wat is NEDERLAND dan een DORP.bedankt voor het verslag.gr M&T
  2. Margriet:
    Prachtige foto’s!
    Jullie vervelen zich geen moment, houden zo😀
  3. Franca.:
    29 mei 2019
    Weer een belevenis rijker, op naar de volgende. Foto’s zijn geweldig wat een mooie lucht de laatste foto.
  4. Christien:
    29 mei 2019
    Leuk hoor, alle reacties, voor even een beetje weer thuis.
    Ja Toine, Nederland hierbij vergeleken is inderdaad een dorp.
    Maar wel vergeleken bij hier een heel fijn dorp en we mogen zeer dankbaar zijn dat daar ons wiegje stond, groetjes
  5. Mimi van Erp:
    29 mei 2019
    Christien, jij kunt wel reisgidsen gaan schrijven. Zo gedetailleerd.
  6. Mario and Rere:
    30 mei 2019
    Heel mooie photo's and ja je verslag is in detail en infrastructure projects heden ten dagen komen nooit meer aan op budget ( misschien wat van te leren) en het lijkt jullie gaan zonnige dagen tegemoet.
    Blijf genieten
  7. Lida:
    30 mei 2019
    Wat een mooie foto's laten jullie ons zien. Jullie steken ons aan. ;-)
    En jullie belevenissen zijn wel heel wisselend. Veel plezier en een goede reis verder!! Groetjes van ons.