Kaapstad en omgeving.

25 februari 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

23 februari 2016

Eindelijk het is zover, na een kort nachtje zitten we om 5 uur in de taxi op weg naar Schiphol om vandaar uit voor 6 weken naar Zuid-Afrika te vertrekken. Op Schiphol hebben ze aardig verbouwd en dat allemaal omdat het de bedoeling is dat we voortaan alles zelf doen, het inchecken lukt al niet zodat iedereen toch weer terug moet naar de juffouw achter de balie voor het edele handwerk maar de tassen cq koffers inchecken gaat wel goed, koffers in een kast, instapkaart  scannen en de uitgeprinte label om handvat plakken, zo weer een kunstje geleerd.

Na een uitzonderlijk rustige vlucht waarbij we door de KLM goed in de watten waren gelegd landden we om 22.45 u op het vliegveld van Kaapstad, snel een taxi gevonden en om 23.55 u waren we bij het hotel,  Kaapstad was uitgestorven maar toch stond er toen we uit de taxi stapten een bedelaar naast de auto, ik blijf zoiets moeilijk vinden maar er wordt je op het hart gedrukt ze niets te geven maar dat voelt vreselijk fout.

We zijn snel gaan slapen want het was toch wel een lange dag.

24 Februari

In Kaapstad is het 1 uur later maar zonder wekker worden we netjes om 7.30 wakker, het is prachtig weer, heel helder dus prima weer om de Tafelberg op te gaan, het weer kan hier nogal grillig zijn en regelmatig gaat, als het hard waait, de kabelbaan dicht of er hangt heel veel mist (het tafellaken) om de berg en dan zie je ook niets, dus we hebben geluk.

We gaan naar de opstapplaats van de Hop on Hop off bus en kopen daar een kaart voor 2 dagen, ook kunnen we bij het daarnaast gelegen touristoffice tickets voor Robbeneiland kopen, dat lukt ook dus daarna snel op de rode lijn gestapt om na 2 stops al bij de kabelbaan van Tafelberg te staan. We hadden een kaartje voor de kabelbaan in de bus gekocht zodat we de wachtrij voor de kassa konden ontwijken en dat lukte uitstekend. Als laatste stapten we in en 5 minuten later waren we boven en van daaruit wachtte ons een prachtig uitzicht over Kaapstad, de Atlantische oceaan en aan de ander kant zag je het schiereiland waar ook Kaap de Goede Hoop op ligt. Vanaf de Tafelberg loopt er een grillige bergkam richting het schiereiland met allerlei verschillende toppen ,deze worden de 12 apostelen genoemd , het zijn er veel meer maar waarom dan deze naam dat weet niemand. Na een flinke wandeling en nog even naar wat abseilers gekeken te hebben, zij liever dan ik zijn we weer naar beneden gegaan.

De bus stond al te wachten, deze maakte een grote ronde langs de kust in Camps Bay zijn we uitgestapt en hebben we vis gegeten met uitzicht op de zee, deze was weer prachtig blauw. Het blijkt dat de kuststreek veelvuldig wordt gebruikt voor filmopnamen en dat je hier zomaar b.v. Leonardo di Caprio kan tegenkomen.

Na weer 2 haltes met de bus gaan we een wandeling maken langs het water dan kan ons eten wat zakken om daarna door te gaan naar het V(Victoria) en A(Alfred)waterfront, een gedeelte van de haven is volgebouwd en omgebouwd  tot winkel en restaurant-paradijs, veel kunstnijverheid en eettentjes. We maken eerst een harbourcruise, die  krijg  je als je een busticket hebt voor 2 dagen. We komen langs de Nelson Mandelakade , kunnen we gelijk zien waar vandaan de boten naar Robbeneiland vertrekken, een leuk tochtje. We zien ook nog wat heerlijk in het water poedelende zeehonden. We weten, je kunt ze ook op Texel zien maar toch.

Ondertussen is het  over vieren en gaan we weer richting hotel, helaas gaat iedereen om deze tijd naar huis en kruipt de bus terug. We moeten nog even een Afrikaanse sim kopen maar dat blijkt moeilijker dan gedacht, we worden daarvoor naar een winkelcentrum verwezen maar eenmaal daar worden we staande gehouden door iemand van het winkelcentru , die verteld dat we eerst een voucher moeten halen bij een soort pinautomaat, er wordt niets gerekend maar we moeten ons wel registeren met onze creditkaart, op het pinapparaat verschijnt met koeienletters dat je je niet moet af laten leiden door iemand die je wilt helpen en wij vinden het eigenlijk te gek voor woorden om voor een bedrag van een paar rand zulke capriolen uit te halen en doen het niet om vervolgens naar de overkant van de straat te gaan en daar bij een winkel gratis een Zuid-Afrikaanse simkaart te krijgen, alleen moeten we er nu nog airtime op zetten maar dat zien we morgen dan wel weer.

We eten aan de overkant van het hotel Asian Food Bazar, een hele rij kleine kraampjes , we eten chicken tikka masala met een blikje cola want alcohol wordt hier niet geschonken, voor de prijs van, schrik niet, 108 rand , dat is nog geen 7 euro.

We willen nog een rondje wandelen maar dat doen we toch maar niet al te lang, er zijn maar weinig blanken en de bedelaars weten ons gelijk te vinden dus na een ijsje terug naar het hotel en op tijd met de beentjes omhoog.

25 februari

Weer een prachtige dag in Kaapstad, ‘s morgens eerst maar even rustig ontbeten in ons hotel en toen weer op weg naar de Hop on bus. We nemen dit keer de blauwe lijn die richting schiereiland gaat,  deze route voert ons langs mooie huizen in een prachtige omgeving waar nog steeds vooral de blanke Zuid-Afrikaan woont.

We stoppen bij  Kirstenbosch Botanical gardens, een prachtige  in de heuvels aangelegde tuin van 36 ha met allerlei bloemen, planten en bomen,  het is jammer dat het hier al bijna herfst is dus de meeste bloemen zijn al uitgebloeid maar het blijft leuk om door al dat groen te wandelen.

Na een paar uur pakken we de bus weer om bij de volgende stop over te stappen op de paarse lijn, deze brengt ons naar Groot Constantia een groot wijnlandgoed dat al vele eeuwen bestaat. De Verenigde Oost Indische Compagnie had zich in 1652  op de Kaap gevestigd en o.l.v Jan van Riebeeck  werd er al wijn gemaakt, Jan had een medische achtergrond en wist dat wijn een probaat middel tegen scheurbuik was. Tegenwoordig is Groot Constantia  nog steeds  een toonaangevend wijnlandgoed  dat regelmatig prijswinnende wijnen maakt.

We maken een  rondje door de kelders en krijgen een zeer uitvoerige uitleg over het fermenteren , eikenhouten vaten en waarom de ene kurk 2mm langer is dan de andere enz. enz, maar daarna mogen we ook 5 wijnen proeven, lekker.

Na afloop nog maar even een lekkere sandwich gegeten met een alcoholarm drankje en toen weer terug naar de bus, deze stopte nog een aantal keer bij een ander wijnhuis maar voor ons was een wijnhuis genoeg.

Via Houtbaai reed de bus weer terug naar het Waterfront, waar we een plaatsje wisten waar mijn whats app werkte, voor even een klein berichtje naar de kinderen.

We besloten daar wat te eten en om zes uur mee te gaan met de sunset trip, deze zat ook bij ons 2 daagse ticket van de bus. Een trui hadden we bij ons want in zo’n open bus wordt het ‘s avonds wel koud. De bus reed in 70 minuten  naar  Signal Hill , een hoge heuvel met aan de ene kant uitzicht op de Tafelberg en aan de andere kant uitzicht over zee om zo de zon in de zee te zien zakken. Dat deden we niet alleen, veel mensen vinden dat een leuk uitje en nemen wat te eten en te drinken mee dus kortom heel gezellig

De bus zette ons na afloop weer af bij het Waterfront, daar hebben we een taxi gepakt, het is niet verantwoord om in het donker over straat te gaan , Kosten 50 rand ( er gaan op dit moment 17 rand in een euro) dus waar hebben we het over.

1. Franca.:
    26 februari 2016
    Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en wat een mooi begin van een geweldige reis. Ik kijk uit naar het vervolg van jullie avontuur.
  2. Mimi van Erp:
    26 februari 2016
    Ik heb genoten van jullie trektocht door Kaapstad. Zo'n toeristenbus die je overal naar toe rijdt is heerlijk. Anders valt zo'n stad niet te doorkruisen. Waterfront en zeehonden, voor mij een goede herinnering. Jullie zijn goed aangekomen in Zuid-Afrika, en de reis kan beginnen. Geniet en kijk goed rond!